Fehér Ottó
Vezetési tanácsadás

A LEAN MENEDZSMENT


A Lean menedzsment alapjaként a Toyota Motor Company menedzsment rendszerét tekintik.

Beleérthetünk tehát minden olyan vezetési koncepciót, eszközt, módszert és technológiát, amelyeket a japánok alkalmaztak a járműgyártásban a világszínvonal elérésére.

Nyilvánvaló, hogy a kulturális, a gazdasági és a társadalmi különbségek miatt nem mindig lehet az adott menedzsment koncepciót, eszközt/módszert a japán előírások szerint alkalmazni.

Akkor járunk el helyesen, ha először felismerjük és megértjük az adott elv, koncepció, eszköz, módszer mélyén meghúzódó filozófiát, a gyökereket és az okforrásokat. Ha ezeket a történeti kifejlődéssel együtt értelmezzük a mi kultúránkra, akkor könnyebb kialakítani a saját vállalati környezetünkben a számunkra megfelelő rendszert úgy, hogy az a mi elképzeléseink szerint szolgálja a vállalat fejlődését. Így biztosítható, hogy az új megoldás teljesíti az eredeti japán elgondolásokat, elvárásokat és eredményeket.

Ha csak a látszó vetületet másoljuk, akkor az kevésbé lesz eredményes és előfordulhat, hogy idegen dolog marad a vállalati kultúránkban, bármennyire is erőltetjük az alkalmazását.

Példaként említeném a problémák, a veszteségek felszámolásához az 5Mu ötös egységet. Ha csak a Mudákkal foglalkozunk, nem jöhetünk rá az egység lényegére és hatékony használatára.
Kevésbé lesz eredményes a cégünk fejlődése, ha az 5Gen-ből csak hármat alkalmazunk.
Figyelembe kell vennünk a rendszerek kifejlődését, egymásra épülését és kapcsolódásait is, gyengén fog működni a Kaizen, ha előtte nem vezettük be az 5S-t a munkaterületeken és az irodákban.
A Kaizen bevezetésénél is ki kell alakítanunk a mi kultúránknak megfelelő folytonosság biztosítást.
Természetszerűleg a HoRenSo-t is és a Yokotent is a saját környezetünkre kell szabványosítani.

Megközelítésem a Lean alapú irányítás kifejlesztéséhez:

Lean menedzsment


A japán módszerek alkalmazásánál is az első lépés az, hogy a vezetés határozza meg, hogy mit akar elérni. A tanácsadó segít abban, hogy melyik japán módszerrel lehet a leghatékonyabban eljutni a célhoz, indokolva a módszer alapvetéseivel és a helyi sajátosságokra formázás képével.

Tisztelettel felhívom a kedves olvasó figyelmét, hogy a fenti koncepció és módszertár a XX. századi Lean leképzéseket tükrözi és nem tartalmazza a XXI. századi Szinkron Lean alapvetéseit és eszköztár elemeit.

Megjegyzés:
Ha a XXI. századi Lean koncepciót és gyakorlatot kívánjuk alkalmazni, kiváló példa lehet a Toyota Hanoi üzeme.

Vállaljuk:
LEAN GYŰJTŐLAP

A felhasználói élmények fenntartása érdekében a weboldal nem nyom cookie-t sehova!
E-mail küldés: feherotto@t-online.hu
Telefon: (1) 250 - 4573
E-mail: feherotto@t-online.hu
Copyright ©2006-2016 Fehér Ottó, SIRIUS Bt., Minden jog fenntartva
Kiadás: 2006. november 6.
26. változtatás: 2016. január 1.