"Amit
mondok az mind igaz, csak nehogy betû szerint vegyék, mert
abból nagy baj lenne",
Vidrányi Katalin elõadásához
Az
egybegyûjtött tanulmányokat közreadandó
kötet töretlen reményében és a megjelentetett
posztumusz tanulmány után, a család és az
érintettek beleegyezésével arra bátorodtam, hogy a
Tiszteletkörben
-rendhagyó módon- Vidrányi Katalint
utolsó nyilvános elõadásának
szövegével, kozmetikázatlanul, "élõben" is
megidézzem. Aligha volt róla kifejezõbb bármi is,
mint egy-egy pazar elõadása, melyen kifinomult intellektus
és sérülékeny önérzet egyaránt
rezonálhatott. Az elõadás 1993 júniusában
hangzott el egy XX. sz-i filozófiai áramlatokkal
foglalkozó egyetemi sorozat keretében. Köszönet a
szerkesztõk bíztatásáért és
segítségéért
Vidrányi
Katalin 1969-ben végzett az ELTE filozófia-magyar szakán
és haláláig (1993) a Filozófiai Intézet
munkatársa volt. A budapesti és a pécsi egyetem
bölcsészkarán, de fõként
karosszékébõl
tanított. Mint filozófiatörténész jeles
Kant-kutatónak és -fordítónak indult,
ám kétségkívül legjelentõsebb
teológiatörténészünkként távozott.
A világiak közül bizonyosan.
Talán
legszembetûnõbb tudósi és tanári
vonása személyessége volt. Ez abban jelentkezett, hogy
ízlése volt -szuverén gondolkodásunk
elõfeltétele. Tájékozottsága
lenyûgözött. Tudott is, mert is a filozófia
történetének klasszikusairól
már-már pocskondiázva, alig ismert alakjairól
pedig néha a megrendült elismerés hangján
szólni. Nagyon ritkán írni is. Ilyenkor nem csupán
eleven, de különösen a katedrafilozófiák
bikkfanyelvéhez vetve, tömör és érthetõ
teória született magyar nyelven. Számára a napi
történés kezdettõl nem csupán
élmény, hanem probléma.
Filozófiatörténeti ismeretei legszemélyesebb
problémáit is artikulálták és át is
alakították. Munkanaplóit gyakorta átfogalmazta,
kihúzott és visszaírt mondatokkal
egészítette ki. Néhány részletük
publikált tanulmányaiba került. A kutatás azonban
sohasem vált számára
apropó-kereséssé. "Élõben" mindig
kérdéseink kijavításával kezdte. A
válasz érdekében nem csupán
káprázatos vizsgáztatásban, de
lakomában
lehetett részünk. Hibátlan ízléssel
választott, kínált és kérdezett.
Még
régen, Anzelmusszal és az istenérvvekkel
bíbelõdvén -miután már belezavarodtam
a "kiértékelendõ házi feladattól" az
extrém misztikáig terjedõ félig sem
megemésztett interpretációkba- nagy
mellénnyel a "filozófusok Istenét", a
tradíciót meg a hitélményt kezdtem emlegetni,
jól tudván, hogy nem igazán kedveli ilyesmiben a
zabhegyezõ eszeskedést. Ekkor kaptam Tõle az ars poetica
tömörségû, a
hívõ
insipiens kommentárja
ként
szalagon azóta is õrzött helyreigazítást.
"...A
meleg 'Te' Isten és a hideg 'valami' Isten Pascalra
látszanék utalni... bár Pascal volt annyira óvatos
szerzõ, hogy ne végbélbe helyezett
hõmérõvel mérje a hit intenzitását.
Anzelm
Proslogionja
pont nem azt akarja mondani, hogy marad a misztérium, az ima és a
remény. Azt már mindannyian tudjuk Evagriosz Pontikoszból
és Szent Ágostonból, hogy ha megismerjük, akkor az
nem Isten. Isten valóban, mindig és mindenkorra misztérium
marad, de ha egy logikailag követhetõ, és
követhetõnek szánt mûvet írunk, akkor azt nem a
misztérium elõtti térdeplésbõl írjuk,
hanem annak tudatában, hogy a
magnum
mysterium
mindenkor és mindenkorra magnum mysterium marad, de a véges
emberi elme is képes, ha nem is a közepibe találni, de a
pereméig elérni annak, amit tudni nem tud, hinni szeretne, de
valamilyen módon bizonyos benne. Az adott, filozófiailag
többé-kevésbbé korrektre szánt szövegek
tehát az emberi elme erõsítéséül
szolgálnak, arra, hogy, Isten ugyan összemérhetelenül
nagyobb nálad, de valamilyen módon mégis elérheted.
Felismerheted, nem megismerheted, de tudhatod, hogy van, és hiheted.
Idáig terjed minden képességünk. Az összes
többi az Õ kegyelmének, görögebbül
szólva az Õ emberszeretetének a dolga."
Elsõ
témaválasztását, hogy a
filozófiatörténet kopernikuszi fordulatával
foglalkozzék -immanens okok mellett-személyes
hatás is determinálta. Haláláig
professzoraként emlegette, és csak õt emlegette így,
Munkácsy
Gyulát.
A kanti -nevezzük az egyszerûség kedvéért
így- rendszer nem csupán az újkori,
Arisztotelésztõl erdeztethetõ, metafizikai
hagyomány kérdésessé válását
jelentette számára. Az általa fordított és
kommentált
A
vallás a puszta ész határain belül
után a skolasztikus-arisztotelészi forma
kiváltási lehetõségeit egyre határozottabban
nem filozófia-, hanem
teológiatörténészként kereste. Ezen
teoretikus lehetõségrõl szól
A
skolasztika visszavétele
c. tanulmányában, melynek központi figurája
Bérulle.
Az õ szellemi örökségének sorsát is
rekonstruálta a modernistákról írottakkal.
Mindig
hangsúlyozta, hogy elsõsorban az európai
gondolkodás tényleges kontinuitásait kell keresnünk.
Még radikális újítók is
elõszeretettel nyúlnak vissza a tradíció bizonyos
elemeihez. A skolasztika-ellenes Erasmus, vagy a firenzeiek
például a görög atyákhoz. Utóbbiaknak
tradíció a görög, illetve a hellenisztikus
filozófia is. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy a
teremtéselmélettel a világról való
tanítások radikálisan megváltoznak. Mások
lesznek a hangsúlyok, az antropológia szerepe nõ. A
keresztény antropológiát pedig, "mint tudjuk, két
teológiai állítás fundálja, nevezetesen: az
istenképmásság és az inkarnáció".
Párizsi
ösztöndíjasként a modern protestantizmus
kutatását kapta penzumként, ám
gyönyörûségére az
Institut
Catholique
könyvtárában a görög atyák kötetei is
szabadpolcon voltak. Egyszerre kellett és lehetett tehát
Párizsban tanulmányoznia egy hagyomány
kérdésessé válásának dokumentumait, a
protestantizmus történetét, és egy, a
kérdésessé vált hagyománytól
radikálisan eltérõ, sõt épp attól
elfedett tradíciót, a görög atyákét. Mint
annyiszor említette, "Luther kérdései jók, csak a
feleletei pocsékok." (Ezen kérdések pontosulása
XVI-XVII. századi kutatásainak legfontosabb
mellékterméke.) Az általa problematikusnak
ítélt válaszok forrásaként lett
szemében
Szent
Ágoston
az európai tradíció egyik legellentmondásosabb
figurájává.
Miközben
szentencia világosságúvá lett
számára, hogy "mindannyian Ágoston
köpönyegébõl bújtunk elõ",
legalább ugyanilyen világosan látta és tapasztalta
e köpönyeg szûkösségét, szószerinti
személyre szabottságát. Természetesen nem
Ágoston "köpönyege", a hangsúlyozott
személyesség jelenti számára a
problémát, hanem annak "levethetetlensége", a
személyességhez való görcsös és merev
üdvtörténeti ragaszkodás. "Nem is tisztán
üdvtörténetünkrõl van itt szó.
Példának okáért: mivé lenne a
filozófus számára Szókratész, ha
Platón csak leveleket, és Isten ments memoárt ír?"
Ágoston "toldott-foldott kegyelemtan"-ának Szent Anzelm
megváltástanában is visszacsörömplõ
juridikussága okán, Vidrányi Katalin teoretikusként
világosan látta a veszélyeket: "Nem a neofitákat
örökösen kísértõ suta
analysis
fidei
-re
kell itt gondolnunk elsõsorban. A fõ baj az álnok
és nyálas, mert örömhírnek
álcázott, de éppen ezért alattomos és
infernális kiszolgáltatottság. Elsõsorban esztelen
önmagunknak, a külsõ sötétnek. Dis hidege ez.
Feldühödõ értetlenség".
Nem
sajátos egyháziassága, hanem ennek oka (a
teoretikusként komolyan vett tradíció) a
magyarázata, hogy az általa talán legalaposabban
körüljárt probléma életmûvében
-mondjuk így- fel nem szolgált desszert maradt.
"Mint
tudjuk a nyugati, augusztiniánus tradició egyik
elméletileg is komolyan veendõ következménye a
rezignáció.
Ez viszont erõsen botrány illatú." Ennek
teológiájáról egyetlen sort sem publikált.
Nem félt, inkabb féltett. Jajgatónak Õ a
khárist,
vagy, mint oly sokszor halhattuk, "görögebbül szólva:"
Isten emberszeretetét szánta. Mindig is kereste számunkra
a jobb, ha úgy tetszik Istenhez illõbb, az emberhez
méltóbb, tehát mindenképpen irgalmasabb teoretikus
megoldásokat.
Ferencz
Sándor, MTA. Filozófiai Intézet
Mail to the author