"A
modernitás humanizálása"
(Vallásfilozófiai
konferencia Dunabogdányban)
Vallásfilozófia
a rendszerváltozás korában: A magyar egyházak
szellemi helyzete címmel az MTA Filozófiai Intézete - a
Konrad Adenauer Alapítvány támogatásával-
1995 október 9. és 11. között konferenciát
rendezett Dunabogdányban.
A
szimbolikus jelentõségû ökumenikus istentisztelettel
kezdõdõ szümpóziumon különbözõ
felekezeteket is képviselõ meghívott tudósok,
valamint a Filozófiai Intézet
vallástörténettel, vallásfilozófiával
és vallásszociológiával foglalkozó
kutatói tartottak elõadásokat.
A
bõkezûen támogatott és kitûnõen
megrendezett, kellemes hangulatú és környezetû,
erõsen (ön!)kritikus hangvételû konferencia
feltehetõleg nemcsak nyitánya, de példaadója is a
vallás és az egyházak napjainkra megváltozott
helyzetét, szerepét, feladatait és az elmúlt
évtizedek hibáit és mulasztásait is
körvonalazandó további elemzéseknek.
Utoljára
a "puha diktatúra" keresztény-marxista dialógusainak
résztvevõi kerülhettek valamelyest hasonló
kontextusban és összetételben, ám
nyilvánvalóan más-más intenciókkal
egymás szakmai közelébe.
A
rendszerváltással az egyházak "ismét modern
viszonyok közé" (Endreffy) kerültek. A régi,
helyenként elvtelenségig megkövetelt modus vivendi helyett
nyilvánvalóan minden területen a modus operandi kerül
elõtérbe. A brutálisan ateista majd pedig a
mézesmadzagos-korbácsos diktatúra elmúltával
az egyházak szükségképpen a
szekularizáció és a modernitás probléma-
és fogalomkörében is rákényszerülnek
önmaguk spirituális, teoretikus és praktikus
(újra)értelmezésére.
Endreffy
Zoltán (MTA Fil. Int.) e számban is olvasható
nyitóelõadásának, bár kimondottan katolikus
kontextusú, mégis az egész konferencia
problematikáját illetõen kiemelt
jelentõséget tulajdonítok. Felekezetektõl
függetlennek vélem ugyanis az általa –Kaufmann
nyomán– hangsúlyozott "felekezetesített
szubkultúraképzõdés", az
"elegyháziasodás" illetve a
"gettómentalitású szektásság"
veszélyét. A pszeudo ortodoxiák legfõbb
hibája és veszélye, hogy miközben
látszólag szemben állnak a modernitással,
tulajdonképpen épp a modernitás által minden
vallás számára kijelölt peremhelyzetet
fogadják el; marginalizálódnak,
folklorizálódnak vagy funkcionalizálódnak és
ezzel épp az ember egészét érintõ
funkciójukról mondanak le.
A
modernitás humanizálása a kalkuláló
racionális ész megszentelése is azáltal, hogy
feltétel nélkül, pusztán az
igazságosságért, a szabadságért és az
ember méltóságáért minden
intézményét az emberek szolgálatának
eszközeként tekintjük és mûködtetjük.
Az
egyházak a fortiori...
A
konferencia elõadásaival kapcsolatban, mint
általában a hasonló esetekben, aligha elhessenthetõ
egy felületes tipizálás kísértése. Ha
tipizálni nem is, de némiképp csoportosítani
célszerûnek látszik.
Mezei
Balázs (ELTE BTK) kortárs
vallásfilozófiákról adott szisztematikus
vázlata és Karasszon István (Károlyi
Gáspár Református Egyetem) protestáns
vallásfilozófiai körképe egyaránt
tipizáló és teoretikus, bár horizontjuk
radikálisan különbözõ. Mindkét
elõadás szövege jelen írással együtt
olvasható e lap hasábjain, ezért mindössze Mezei
Balázs prototeológiai kísérletének, a
"vallásfilozófiák formális
ontológiájának vagy tipikájának"
kidolgozására tett ígéretére
hívnám fel külön is a figyelmet.
Lendvai
L. Ferenc (Miskolci Egyetem) "Vallás, egyház és politika
Kelet-Európában", valamint Horváth Pál (MTA Fil.
Int.) "Modern neotomizmus - Magyarországon" címû
elõadása egyaránt történeti kontextusú.
Elõbbi
a címben jelzettek kapcsolódásának
történelmi hátterét vázolván
megállapítja, hogy a nyugatinál szorosabb
összefonódásuk egyidejû
megszervezésükbõl és párhuzamos
fejlõdésükbõl adódott.
Következésképpen a vallás a térségben
állami ideológia és nemzeti identitástudat
hordozója is, sõt az egyes etnikumok
identitáskeresésének is egyik legfontosabb
tradicionális eleme. (szerbek és horvátok, lengyelek
és oroszok, románok és magyarok etc.). Kollektív
szerepük túlsúlya egyfelõl a fejletlen civil
társadalomból hiányzó értékek
letéteményesévé, másfelõl a
térség nacionalizmusainak is potenciális
partnerévé tette a történelmi egyházakat.
Utóbbi
vázlatosan bemutatja a magyarországi tomista és nem
tomista bölcseleti tradíciót.
Megállapításai, miszerint "...a magyar katolikus
gondolkodás korszakunk egészében jelentõs
elmaradásban volt a nemzetközi tudományos élvonalhoz
viszonyítva" és hogy "Az 1920-as és az 1950-es évek
között szellemi eredetiséget és nemzetközi
színvonalat idehaza mindössze két katolikus
gondolkodó, Schütz Antal és Horváth Sándor
jelentett." valamint, hogy az ötvenes évek, mint szinte minden
másban, a mélypontot jelentették, aligha
vitathatóak. A Vatikán és a magyar állam
közötti 1964-es megállapodás, majd pedig Nyíri
Tamás filozófiaprofesszori kinevezése (1968) és a
levelezõ teológiai oktatás beindítása (70-es
évek) az újjáéledést jelzik. A 80-as
évek elejétõl már a Gregoriana "szellemi
felzárkózást is jelképezõ"
transzcendentális neotomizmusát képviselõ
professzorok (Turay, Bolberitz) is tanítanak.
A
szerzõ szerint a rendszerváltás puszta ténye, hogy
az un. szocialista tudományosság, s vele együtt a marxista
filozófia összeomlott, leginkább csak "relatíve
felértékelte és felnagyította" a katolikus
szellemiség jelenlétét. A valódi
felértékelõdéshez oldódnia kellene a
teoretikus konzervativizmusnak, a filozófia iránti
hagyományos bizalmatlanságnak. Határozottabban nyitni
kellene a laikus értelmiségi közeg felé, jobban
kellene törekedni az akadémiai elismertségre és a
filozófiai közéletbe való
bebocsáttatásra.
Ide
kapcsolnám Rosdy Pál (szerkesztõ, KDNP) személyes
hangvételû megemlékezését és
életrajzi vázlatát Nyíri Tamás
professzorról, akinek már említett
jelentõségét az elmúlt évtizedek magyar
katolikus bölcseletében aligha lehetne eltúlozni. Zsinati
szellemének, európai szellemiségének,
párbeszédkészségének és
naprakész igényes tudományosságának
példája a "könnyebb idõkben" sem könnyû
feladat.
A
katolikus egyház szellemi és kulturális
helyzetérõl szólt Szennay András (ny. bencés
fõapát), Maróth Miklós (Dékán, PPKE),
valamint Nemeshegyi Péter (SJ, A Faludi Akadémia
igazgatója). Utóbbi a jezsuita rend római XXXIV.
általános rendgyûlésérõl
beszámolván imádságosan szép szavakkal
hangsúlyozta, hogy bár "Mi katolikusok és
különösképpen mi, Jezsuiták inkább a
konfrontációra és vitára voltunk hajlamosak" a
"dialógus az egyház levésének új
módja". A Szentlélek mûködésében
bízva egyetemesen nyitott szeretettel kell a
másvallásúakkal és a más
kultúrájúakkal a "dialógus
kultúráját" és a "szeretet
civilizációját" építenünk, melyhez
Aljosa Karamazov mindent átölelõ hite a legjobb
megszólítási mód.
A
két másik elõadás néhány kritikus
és programatikus passzusát nem szembe csupán egymás
mellé kívánom állítani. Szennay
András mondandóját a "Nyitnunk kell a mai világ
felé. Nincs helye semmiféle ezoterikus magatartásnak. A
nyitott kapuk egyházává kell válnunk" és a
"Hazai egyházunk nem légüres térben él.
Szellemi életünk horizontját tágítanunk kell.
Szellemileg igényes egyháztagok számára is
otthonná kell válnunk" visszatérõ mondataival
illusztrálnám. A II. Vatikánum idevonatkozó
dokumentumainak expresszív parafrázisai ezek, melyek szorosan
kapcsolódnak az elmúlt évtizedek specifikus hazai
deformációinak ostorozásához.
A
hazugságokon és féligazságokon nevelkedettek
generációit általánosító,
ideológiai központi bizottságok direktíváira
emlékeztetõ ítéletek "óvták" a
nyugatról érkezõ gondolatok veszélyeitõl.
Sajnos gyakran az egyházon és teológiai kontextuson
belül is. Az önkéntes gettósodásra való
hajlamot erõsítette a fejekben és a lelkekben
meglévõ és ható zûrzavar, amely könnyen
menekül hagyományõrzõ megmerevedésbe,
szól a klerikális siránkozás hangján,
öltözik a barokk pompa anakronizmusába vagy éppen egy
jól menedzselt intézményrendszer gépezetével
pótolja a "facienti quod in se est..." morális,
intellektuális, praktikus és semper et ubique aktuális
imperatívuszát. Ilymódon a szokásos és
reményteljes utótag, a "...Deus non denegat gratiam" ha nem is
lesz sült galamb, egy semmiképpen sem keresztény, s
végképp nem katolikus kontextusba csúszik.
Maróth
Miklós szerint " a katolikus egyház számára
saját kulturális életben betöltött szerepe abban
a tekintetben érdekes, hogy az hozzájárul-e vagy sem
ahhoz, hogy a lelkeket az alapítójától megszabott
célok követésének megnyerje. "Márpedig
Krisztus tanítványainak kiválasztásakor "nem
kulturális társaságot vagy mûvészeti
akadémiát" nem is "mindennapi gondokat orvosló
karitatív szervezetet" kívánt alapítani, hanem az
evangélium jegyében a túlvilági boldogságra
kívánt minden embert vezetni. Elsõsorban "tiszta
szívû, hûséges és éppen ezért
hiteles embereket keresett" az örömhír
hirdetésére, tehát nem evilági szempontok
alapján válogatta meg követõit és
képviselõit. Mivel "az egyház saját
felfogása szerint küldetése a történelem
során nem változott", mindebbõl az következik, hogy
az egyház vezetõnek kiválasztása, evilági
elvárásokkal szembeni magatartása, szigorúan
és közvetlenül ezen küldetésének mindenkori
alárendeltje. Az elvárások, amelyeket a társadalom
megfogalmaz (szociális gondok megoldása, széles
körû oktató és kulturális
tevékenység, mecenatúra stb.) "mind valamilyen
evilági szerepvállalásra
kényszerítenék, ezáltal
beépítenék az evilági társadalomba,
tevékenységét evilági célokra
korlátozva. Az összes elképzelés, bármennyire
is jó szándékú, államosítaná
az egyházat. Ez pedig nem egyeztethetõ össze a földi
világon túlmutató küldetésével." Az
"egyház azért fordul a tudomány és a kultúra
felé, mert nélkülük nem tudja hatásosan
elvégezni a feladatát... Feladatát az adott korban mindig
a leghatásosabb eszközök segítségével
igyekszik elvégezni."
A
"leghatásosabb eszközök" kiválasztásával
kapcsolatban szinte iskolás reflexként felvethetõ a
klasszikus diafónia érvre némiképp
emlékeztetõ kérdés, nevezetesen: hogyan is
választhatóak ki a leghatásosabb eszközök,
hacsak nem naprakész kapcsolatban lévén velük
folyamatosan és praktikusan minimalizáljuk saját
választásainkra óhatatlanul leselkedõ
elõítéleteinket. Ez nyilvánvaló és
hangsúlyozott individualitást jelent. Annak is
tradíciója van, ha eme megítélést a primer
módon nem episztémikus autoritást
megtestesítõ "illetékesekre" bízzuk, ám
ekkor, valljuk meg, mégiscsak egy "földi lét
szeplõzte" szervezet egészének közel ideális
mûködését vagyunk kénytelenek
elõfeltételezni.
Az
elõadó szerint az egyház fontos értékei
(tekintélytisztelet, önfeláldozás, stb.) "ma nem
feltétlenül vonzanak széles tömegeket...Mindez azonban
az egyházat a legkevésbé sem riasztja, hiszen
kétezeréves történelme során sohasem azt
hajszolta ami a világ számára
korszerûnek...népszerûnek számított.
Közkedveltség helyett arra törekszik, hogy
"alternatívát nyújtson az uralkodó
irányzatokkal szemben." A világ szemében
érthetetlennek látszó felfogásával egy
"másfajta élet", egy "másfajta
megalapozottságú kultúra" lehetõségét
kínálja föl. "Ez a kultúra sokak
számára vonzó lesz, sokak számára
bolondság"
A
katolikus egyház társadalmi
tanításáról Tomka Miklós (MTA Fil.Int.)
beszélt. Az öt tézis köré szervezett szubtilisan
argumentált mondanivaló végkicsengése az
elzárkózás - akár zsinat elõtti akár
zsinatkritikai, de semmiképpen sem elszigetelt-
attitûdjének felmutatása. A zsinati "aggiornamento" - hoz
képest restaurációt követelõ, az
"evilágra való mértéktelen nyitás
túlzásait" felrovó, s az "ördögre
filozófusokban és szociológusokban
asszociáló" Ratzinger bíboros attitûdje
kétségtelenül nem a fentebb már említett
"mindent átkaroló szeretet" dialógusokat
iniciáló vocatívusa. Sokkal inkább a
belülrõl spirituálisan építkezés
magabiztos konzervativizmusa. A katolikus egyház társadalmi
tanításának, a katolikus társadalometika hazai
helyzetének, a szerzõ szakértõ
közremûködésével épp a Vigília
szentelt eddig is megkülönböztetett figyelmet.
Frenyó
Zoltán (MTA Fil.Int.) a Keresztény Európa
fogalmának összetettségét hangsúlyozta a
kereszténység, illetve Európa "egyfajta szellemét
vagy lényegét" megcélzó racionális
redukciókkal szemben. Husserlt idézve mondta, hogy "Európa
olyan szellemi egység, amelynek nincs már elért vagy
elérendõ érett alakja. ...az európai
emberiség szellemi telosza a végtelenben rejlik." Ennek a
végtelen telosznak a jelképe Európé
tünékeny mitológiai alakja. Európa és a
kereszténység egymásra vonatkozó, egymás
nélkül csonka fogalmak. Az európai keresztény
kultúra összetettségét komplementáris fogalmak
jelzik: hit és tudás, szív és ész,
teológia és filozófia, igazság és
élet, kegyelem és szabadság, szó és
írás, racionalizmus és misztika, pápaság
és császárság, világ és
túlvilág, emberszeretet és istenszeretet... ugyanannak az
antik kultúrának megvetése és
nagyrabecsülése. A "hasadás és leválás"
közepette már-már konstruálttá
váló címadó fogalom védelmében
Mihelics Vid és Jacques Maritain dinamikus keresztény
humanizmusához fordult.
Turgonyi
Zoltán (MTA Fil.Int.) attraktív címû (Lehet-e
döglött kutyából szalonna ?)
elõadásában amellett szólt, hogy
meggyõzõdése szerint igenis nyújthat még
valamit a katolikus gondolkodás számára néhai
dialóguspartnere, a marxizmus. A "döglött kutya" Hegel
múlt századi minõsítéseit idézi,
marxizmus alatt pedig Lukács Ontológiájának
marxizmus-olvasata értendõ.
Az
elõadó a transzcendens-személyes, illetve immanens
alapú világmagyarázatok inkompatibilitásának
feloldására a jól megírt regény
univerzumának relatív autonómiájú
világát hozza fel példaként. Ebben a
fenntartó és együttmûködõ auctor "isteni
concursus" - a, mivel nem része a regény univerzumának,
nem is csorbíthatja annak akár evolutív
autonómiáját sem. Ergo: a "causae secundae"
világának leírásai kompatibilissé
tehetõek, s ebben –mivel mindkettõnek feladata van a
világ mûködésével kapcsolatban–
egyaránt érdekeltek.
A
marxizmus többek között két hagyományos
problémakörben is segíthet a katolikus
gondolkodásnak, nevezetesen az ember lényegi
társadalmiságának valamint az általa
létrehozott objektivációkkal szorosan
összetartozó lényének, egyben az emberalkotta
tárgyak ontológiai státusának a
kimunkálásában.
A
regény példájára csak annyiban
reflektálnék, hogy az "imago Dei" még csak-csak, de a
"capax Dei" végképp nehezen elképzelhetõ így
a számomra. Vajon hogyan cselekedném a regényben, ha
megmagyarázhatatlan okból kifolyólag az járna a
fejemben, hogy regényhõs vagyok ? Immanens világommal
betelvén bizonyára regényt írnék Poncius
Pilátusról.
A
hazai protestáns vallásfilozófiát két
elõadó is vizsgálta.
Balog
Zoltán (ref.lelkész, Bonni Egyetem Ökomenikus
Intézete) a Magyarországi Református Egyház
és a történelmi változások viszonyát
elemezte "Teológia-Egyház-Szellemi élet" címû
referátumában. Érvelése rendkívül
feszes: A teológia az egyház kritikus önreflexiója
lévén mindig közösséget feltételez,
amelyet meg akar szólítani. A megszólítás
életviláguk ismeretét feltételezi ami
kapcsolatkényszert jelent a kortárs világgal, a
kontextussal, ergo inkulturáció. A honi
vallásfilozófia hiányának okát
legfõképpen abban látja, hogy " pl. a református
teológiát - igen ritka kivételtõl eltekintve- nem
érdekli a mai ember. Közhellyé silányított
antropológiai konstansokkal dolgozik... a kortársak legfeljebb
elrettentõ és önigazoló
illusztrációként jelennek meg." A visszamerengés
egy jobb korba az ember szeretetének talán legmeddõbb
formája.
A
teológia elvesztette külsõ és belsõ
autonómiáját azáltal, hogy aktuális
egyházpolitikai döntések igazolójaként
vegetált. Az ige helyébe így a döntések
kerültek. A legitimáció igénye beteges
méretûvé, az antiintellektualizmus pedig
általánossá lett. A rendszerváltás
idõszakáról a "történetietlen
ugrabugrálás" jól kifejezi az elõadó
véleményét. Vályi Nagy Ervint említi mint
"az egyetlen magyarországi protestáns teológus, aki jelen
volt a Nyugat-Európában mûvelt teológiában"
Pethõ
Sándor (MTA Fil.Int.) a 45 utáni magyarországi
Barth—recepció és a magyar protestáns
vallásbölcseleti hagyomány kapcsolatát "Ige és
Filozófia" címmel elemezte. Figyelemre méltó
teoretikus igénnyel munkálta ki a protestáns
vallásfilozófia rendszerváltás utáni
"újjá nem születésének"
diagnózisát. Mivel a "sztereotípiává
laposodott magyarázatot, mely szerint e hagyomány
eltûnése az 1945-48 között bekövetkezett politikai
fordulattal hozható kapcsolatba" önmagában
elégtelennek tartja, a protestáns teológia immanens
fejlõdési tendenciáit vizsgálja.
Magyarázatul a barthianizmus recepciójának mikéntje
tûnik fel, ami tulajdonképpen a vallásfilozófia
elméleti lehetõségeit megsemmisítõ
barthiánus tételtõl függetlenül és azt
megelõzõen is létezõ "hagyományra"
nyúlik vissza. Ez a hagyomány kissé sommásam
kimondva a leegyszerûsítés, azaz a "nem kellõen
árnyalt megközelítés" nehézkedése.
Ennek tudható be, hogy a barthianizmus antiracionalizmusát is
meglehetõsen reflektálatlanul, Barth nézeteinek
finomodására érzéketlenül, mint kész
tudományos eredményt vették át. Érdemes
lenne az eredeti kálvini szövegek racionális istenismeretre
vonatkoztatható passzusainak "árnyaltabb"
megközelítését felvetni, s ezzel az
interpretációs hagyományba alaposabban belenyúlni.
Gábor
György (MTA Fil.Int.) "Az Isten elõtt nem kedvesek, és az
embereknek is ellenségei/1Tesz2.15/" címen megtartott
perbeszédében a hagyomány nélküli
párbeszéd "perbeszéd" jellegét hangsúlyozta
a kereszténység evangéliumi és páli
ambivalenciájának egyre erõsebben érzelmi
antijudaizmusra váltó zsidóellenességének
gazdagon argumentált bemutatásával. A pazar
elõadást természetesen csak szándékos
aequivocatioval nevezem perbeszédnek, s azt sem gondolom, hogy
szerzõje a kereszténységet az egyes keresztények
matematikai összességének tekintve a másik
fél, általa is említett hibájába
esnék. A hagyomány és az emlékezés
örök igazságot kibontakoztató éltetõ
erejének elfogadása minden valódi
zsidó–keresztény párbeszéd
lehetõségi feltételének tekintendõ.
Kollégámnak,
az antiszemitizmus jeles kutatójának
elõadásához –személyes
ismeretségünk és a tárgyban való
szégyenletes járatlanságom okán is– csak
annyit makognék, minden teoretikus és történeti
igényt eleve félretéve, hogy: Hámán, Szent
Pál, Jusztinosz, Arisztón, Tertullianus, Cyprianus,
Khrüszosztomosz, Augustinus, Baszileiosz, Venerabilis... Luther, Marx, a
II. Vatikánum s az általa említettek, és még
nyilván további említhetõek ellenére sem
lehetek keresztényként soha antiszemita... Karácsony
elõtt és Húsvét után sem.
Végezetül
szeretnék néhányunknak
tanítójáról, a két éve elhunyt
Vidrányi Katalin kollégánkról megemlékezni,
aki a mostani konferenciáról bizony ordítóan
hiányzott. A mulasztások és a lemaradások
emlegetése közepette "mi intézetiek" felejtettük el
magunknak bejegyezni azt a meg nem érdemelt jópontot, hogy bizony
az MTA Filozófiai Intézetében dolgozó
Vidrányi Katalin volt az, aki már 1969 körül -
még jeles Kant-kutatónak indulván- a
Világosságban(!) máig is olvasható
tanulmányokat írt Karl Rahnerrõl, az anoním
kereszténységrõl, modern teológiai
irányzatokról, de a magyar katolikus
teológiáról is. Késõbb ismét
írt Rahnerrõl, Bérulle -rõl és
Ágostonról. Külön tanulmány a modernisták
és Laberthonniere. Túlzás nélkül mondhatjuk,
hogy vele a patrológia és a vallásfilozófia
legsokoldalúbb és legigényesebb világi és
nagyon keresztény képviselõje távozott
közülünk.
Az
õ, már fentebb egyszer említett kedvenc
formuláját a "facienti quod in se est, Deus non denegat gratiam"
–ot idézi fel számomra Horányi Özséb, a
kötetben szereplõ, bár a konferencián el nem hangzott
"Kereszténynek lenni itt és most" címû
elmélkedõ vallomása. Kereszténynek lenni, ami
semmiképpen sem állapotszerûség,
méltóságot, feladatot és kihívást
jelent. "Lankadatlanul és fáradhatatlanul keresni azt, ahogyan
Út számomra az Út... ami természetemben mint
lehetõség megvalósításra vár"
Ferencz
Sándor
MTA
Filozófiai Intézete
Az
elhangzott elõadások e sorok megjelenésekor már
kötetben is olvashatóak: Vallásfilozófia
Magyarországon. A hazai egyházak szellemi helyzete. Budapest: A
Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Intézete,
Áron kiadó, 1995. (244 o. 325 Ft.)
Mail to the author