F
e r e n c z S á n d o r
(A
középkori egyetem - I.)
Az
európai e g y e t e m fogalma
[1]
EGYETEM
- UNIVERSITAS - STUDIUM GENERALE
Általános
megállapítások
A
középkori
egyetem
kialakulása az európai kultúrkör egyik
legjelentõsebb és talán legidõállóbb
intézményének a létrejöttét jelentette.
Tanárok és diákok együttesen hozták
létre azokat a sajátosan
privilegizált testület
eket,
amelyek statútumaikkal és adminisztratív
gépezetükkel, jól szervezett belsõ
életükkel, pontosan rögzített tanmenetükkel
valamint tudományos elõmeneteli rendszerükkel máig
mintaadói legmagasabb szintû "iskoláinknak", az
egyetemeknek. Ezekhez hasonlót az úgynevezett klasszikus
civilizációk nem produkáltak.
A
magasabb mûvelõdés olyan korábbi centrumai, mint a
Kr.e. IV. századtól létezõ athéni
filozófiai iskola, a harmadik század eleje és a hatodik
század közepe között virágzó beiruti jogi
iskola, vagy a 425-ben alapított és egészen 1453-ig
mûködõ konstantinápolyi "egyetem", csak bizonyos
értelemben tekinthetõk a középkori európai
egyetem elõképeinek.
A
beiruti iskolában például az akadémiai kurzus
már öt évig tartott és szabályszerû
rendet követett, a konstantinápolyi "egyetem" pedig a grammatika, a
retorika, a filozófia és a jog tanárait egyaránt
magába foglaló egységes császári
intézmény volt.
[2]
A
görög, a római illetve a középkori nevelés
és oktatás átmeneteit a képzés
hasznosságának
fokozatos hangsúlyozódása jellemezte. A
változás ebben a tekintetben -mondjuk a cicerói
doctus
orator-
tól
a kolostori majd katedrális iskolákon át az egyetemekig-
legalábbis exponenciális. Az antik iskolák
távolról sem szakmai karrierre vagy valamely 'ars'
hivatásszerû mûvelésére
készítettek föl, sokkal inkább a tanuló
egész személyiségének,
mûveltségének, de leginkább "morális
lényének" kimunkálására törekedtek.
Azok
a hangsúlyozott
testületi
vonások
,
amelyek a középkori Európa egyetemeire jellemzõek,
egyáltalán nem találhatóak meg a korábbi,
valamelyest már intézményesült oktatási
formákban. Nem mutatható ki szervezeti folytonosság sem a
tizenkettedik század végétõl
Európában kialakuló egyetemek és a görög,
római, bizánci vagy arab iskolák között.
Mindazonáltal jól megfigyelhetõ legtöbb egyetem
fejlõdéstörténetében a görög, a
római vagy az arab hagyomány közvetett vagy közvetlen
hatása. Sajátos intézményesülésük
azonban a rohamosan
városiasodó
társadalom
egyre professzionálisabb
szakképzettséget
igénylõ szükségletei
szerint alakult.
"Kezdetben
voltak a városok" -írja Jacques Le Goff, amelyekkel együtt
született meg a
középkori
értelmiségi
,
"...mint azon mesteremberek egyike, akik a kialakuló
munkamegosztásba beilleszkedve, megtelepedtek a városokban."
[3]
"A város a lendkereke annak a forgalomnak, amely gondolatokat
éppúgy szállít, mint
kereskedõportékákat: itt futnak össze az utak,
nemcsak az
árucsere,
de az
eszmecsere
központjai is itt jönnek létre."
[4]
Közismert,
hogy a Bizánccal, Damaszkusszal, Bagdaddal vagy Córdobával
fennálló tartós kapcsolatoknak a kereskedelmen túl
milyen jelentõs kulturális közvetítõ szerepe
volt. Közismert, hogy az így elõkerült
görög-arab-zsidó szövegváltozatok és
kommentárok a fent említett, lassanként hivatásos
kutatóvá és fordítóvá
szakosodó
értelmiségi
ek
legfõbb csemegéi voltak, s az európai kultúra
és tudomány legjelentõsebb erjesztõivé
lettek.
Korábban
a szellemi munka csak egyike volt a klerikus sokféle
tevékenységének (Le Goff), öncél
semmiképpen sem lehetett. "Kolostori életük során
alkalmilag felöltötték ugyan a professzor, a tudós, az
író alakját, de ez mindig csak átmeneti,
másodrendû vonás személyiségükben... Az
az ember, akinek mestersége az írás, vagy a
tanítás, vagy még inkább mindkettõ
egyszerre, az az ember, aki hivatásból végzi a professzor
és a tudós munkáját, röviden az
értelmiségi- csak a városokkal együtt jelenik majd
meg"
[5].
Ez az értelmiségi, mint tudós professzor, mint
hivatásos
gondolkodó
,
a tizenkettedik századra a városi iskolákban lel
elõször otthonra, majd pedig az egyetemeket veszi diadalmasan
birtokba. "Mestersége a gondolkodás és gondolatai
tanítása. Szorosan összekapcsolni az egyéni
elmélkedést az eredmények oktatásával -ez a
középkori értelmiségi jellemzõje"
[6]
Ezen értelmiségiek prominensei Abaelardus, Albertus Magnus, Szt.
Tamás, Sieger de Brabant, Ochkam és a többiek.
Az
úgynevezett "karoling reneszánsz" a fenti értelemben
egyáltalán nem volt elõképe ennek a
változásnak. Csak kisszámú elit
számára lett a tisztviselõ-utánpótlás
képzésének jegyében reneszánsz. A
csodált díszes kéziratokat valójában nagy
értékû kincsekként kezelték, leginkább
õrizték és legföljebb lemásolták
õket. "A karoling reneszánsz kuporgat ahelyett, hogy
tudását széthintené."
[7]
Az
értelmiségi tehát -legalábbis kezdetben-
elsõsorban kézmûvesnek vagy mesterembernek érezhette
magát csakúgy, mint a városlakók
többsége. Mestersége értelemszerûen a
septem
artes liberales
(hét szabd mûvészet/tudomány) mûvelése,
tanítása és alkalmazása volt. Legfõbb
szerszámait pedig -saját elméjén
kívül- az írott "könyv", valamint az
írás, olvasás és tanítás ekkor
szükséges kellékei jelentették. Ekkortól a
könyv
luxuscikkbõl szerszámmá és áruvá
(!),
ipari és kereskedelmi cikké lesz.
A
gyorsabb használat érdekében meg is szaporodnak benne a
rövidítések, megjelenik a lapszámozás
és a tartalomjegyzék is. Kis túlzással akár
a "kézikönyvek" koráról is beszélhetnénk.
Az
ars
a "recta ratio factibilium" értelmében tulajdonképpen
minden cselekvés értelmesen szervezett, tanulható
és tanítható elemeit, technikáját kezdi
jelenteni. Jogi, rétorikai, természettudományos és
technikai vagy orvosi tudás ugyanúgy fejlõdni és
értékesülni tud a város fejlõdés
közegében, mint maga a teológia az egyházi
struktúrában. Közismert, hogy a tizenegyedik század
végén jelenik meg a
hivatásos
jogász
alakja.
A
mesterek és kézmûvesek ha kellõ számban
vannak jelen valamely városban, létrehoznak és
megszerveznek "...egy olyan "monopolista" szervezetet, amely a további
konkurenciát megpróbálja kizárni a mesterség
gyakorlásából. A céhek és a városi
önkormányzatok mellett nincs ez másként az
értelmiségi "mesterek" esetében sem. Ez a városi
fellendülés testületi szakasza... -hangsúlyozza Le
Goff- a szabadság azonban kétértelmû... A
korporatív szerzõdés tüstént meg is dermeszti
mindazt, amit sikerrel konszolidált."
[8]
A
fenti megjegyzések szolgáljanak vezérfonalul, ha
megpróbálunk eligazodni az egyetemek igencsak bonyodalmas
és mindig nagyon is testre szabott
autonómia-törekvéseiben, ha tetszik:
lavírozásaiban a pápai, a helyi egyházi
és/vagy világi, valamint az uralkodói érdekek
erõterében. A valamennyi csoport és réteg
érdekét végsõ soron keresztezni hivatott egyetem
számára, mint annakidején a koldulórendek
számára, elkerülhetetlen lesz, ám nem mindig
kétségbevonhatatlan értékû, a
pápai
védelem és támogatás
,
s leginkább annak szükségszerû
velejárója: a
befolyás
illetve
fennhatóság.
Annak
ellenére, hogy nem mutatható ki fizikai kontinuitás az
antik iskolák és a késõbbi egyetemek
között, létezett az úgynevezett
translatio
studii
eszméje, amely szerint a tudományok és a tanulás
legfõbb centruma (a legfõbb "iskola") elõször
Athénból Rómába, majd Rómából
Bizáncba, végül pedig Bizáncból
Párizsba vándorolt. Történt pedig mindez a
történelem menetének, de legfõképpen az
'Úr akaratának s az isteni gondviselésnek'
megfelelõen.
[9]
Mint
ismeretes, a keresztény közösséget hagyományosan
két nagy erõ, a spirituális hatalmat
megtestesítõ egyház papsága, a
sacerdotium,
valamint a földi hatalmat megjelenítõ világi uralom,
az
imperium
vagy a
regnum
kormányozza. A karoling korban felbukkant,
Alkuin
által
Martianus
Cappella
tól,
az ötödik századi rétortól átvett
translatio
studii
elképzelése az egyetemek szervezõdésének
idejére egyre népszerûbb lett. A
studium-ot,
mint "harmadik erõt" megtestesíteni kívánó
új intézményeknek, az egyetemeknek, egyik fõ
"ideológiájává" lett.
[10]
A
folytonosság eszméje -bár történetileg
nyilvánvalóan tarthatatlan elképzelés-
rendkívül hasznos "propaganda" is lehet egyes iskolák
megszervezõdése körüli csatározásokban.
Ha alakulóban lévõ egyetemek hajdani
görög-római-bizánci iskolák
valamelyikének egyenes ági leszármazottaiként
igyekeztek definiálni magukat, ezzel a közvetlen és
túl erõs helyi kontroll enyhítésére is
némi "történeti alapot" kerestek.
UNIVERSITAS
Magának
az
egyetem
szónak eredendõen semmi köze sincs tudományok vagy
tanulmányok egyetemességéhez. Az
universitas
kifejezést a tizenkettedik századtól
kezdõdõen egészen a tizennegyedik század
végéig és a tizenötödik elejéig, igen
tág értelemben használták. Általában
jelölte a
közös
érdekû és jogi státusú emberek
csoportját, magát a csoportosulást, de a mai
értelemben vett
testületet
is. A skála az egyszerû szakmai szervezetektõl
egészen a törvényhatóságokig terjedt. Az
universitas akadémiai kontextusban sem jelentette az egyetem elvont
fogalmát, de az egyetemnek mint "entitásnak" a
megnevezését sem. Egyszerûen tanárok és
diákok csoportosulására vonatkozott, és
tulajdonkeppen azokat a
személyeket
jelölte, akiket az adott egyetemi szervezet tömörített.
Csak a tizennegyedik-tizenötödik század
fordulójától kezdik -a
collegium,
a
congregatio
vagy a
corpus
mintájára- az
universitas
kifejezést az
akadémiai
testület
ek
megkülönböztetõ terminusaként használni.
STUDIUM
GENERALE
Inkább
közelít az egyetemmel kapcsolatos mai felfogásunkhoz a
középkori
studium
és
studium
generale
fogalma. Utóbbi megjelölés kezdetben tökéletesen
deskriptív jellegû volt. A kifejezés elsõ fele
(studium) a tanulmányok folytatására alkalmas helyet
és közeget jelölte, tehát magát az
iskolát, a második fele (generale) viszont sem a tanított
tárgyak általános vagy univerzális
természetére, sem pedig a résztvevõk
számára közvetlenül nem utalt, mindössze azt
fejezte ki, hogy az iskola "vonzáskörzete" túlnõ az
adott régión. Hogy kezdetben ez utóbbi jelzõ
elnyerésének mik voltak pontosan a föltételei, az
mindmáig vitatott kérdés. Idegen országból
kellett-e diákokat odavonzania, vagy pedig elegendõ volt
ugyanannak a régiónak más vidékeirõl
néhány diákkal is rendelkeznie ? A kifejezés a
tizenharmadik század nagy részében még nem
rendelkezett pontos technikai és jogi jelentéssel, sõt a
század elsõ felében még meglehetõsen
ritkán is fordult elõ.
[11]
Az
elsõ pápai rendelet, amelyik használja a
kifejezést, IX. Gergelytõl származik és
1229-bõl való. IV. Ince 1224/5 körül alapít
studium generale
-t
Rómában, a pápai kúrián.
[12]
Ezek az alapítások már arra látszanak utalni, hogy
studia
generalia
felállításának joga fokozatosan pápai,
illetve uralkodói
elõjoggá
válik. A tizennegyedik századra ez
nyilvánvalóvá és szinte általánosan
elfogadott doktrínává lesz. A 'generale' eredeti
deskriptív tartalma alaposan átalakul. Maga a kifejezés
mesterséges és derivatív jelleget kezd ölteni
azáltal, hogy egyre nyilvánvalóbban a pápai vagy
uralkodói autoritás általános
természetébõl kezdik levezetni egy-egy konkrét
akadémiai szervezõdés jól
körülhatárolt, ám nem szükségképpen
uniform privilégiumait.
Az
egyik "kézzelfogható" kiváltsága a studium
generale-nak az volt, hogy javadalmazott klerikusát arra az
idõre is megillették e javadalom "gyümölcsei", amikor
nem tartózkodott a studium generale-ban. Bár III. Ince 1207-ben
tett ugyan kísérletet a "nem helyben lakó klerikusok"
említett privilégiumának normatív
megnyirbálására, -nem is nevezte ezt studia
generalia-nak-, a tizenkettedik századtól kezdõdõen
a pápák és püspökök általában
külön artikulusban garantálták a hosszabb-rövidebb
eltávozás jogát. III. Honorius pápa 1219-es
Super
Speculam
bullája öt esztendeig garantálta a "nem helyben lakó
klerikus" prebendiumát illetve beneficiumát, föltéve,
hogy teológiát tanult vagy tanított valamelyik elismert
iskolában. Ez a privilégium nem korlátozódott sem
Párizsra sem bizonyos studium generale-ra, hanem feltehetõleg az
összes olyan
studia-ra
illetve
schola-ra
vonatkozott, amelyekben um. "megfelelõ színvonalon"
mûvelték a teológiát. III. Honorius fent
említett bullájának ezt a rendelkezését
´Hostiensis' (Henricus de Segusio, megh. 1271.), a neves kanonista
és susai bíboros úgy értelmezte
dekrétumokról szóló Summájában, hogy
a privilegium, szemben a
studium
specialis
-al,
ami a
studium
particularis
szinonimájának tûnik, kizárólag a
studium
generale
-ra
vonatkozik. Ez pedig úgy értendõ, fûzi hozzá,
hogy a hét szabad tudomány, a trivium és a quadrivium
mellett teológiát és kánonjogot is tanítanak.
[13]
Nem nehéz rájönnünk, hogy a teológia
követelményének például a hírneves
Bologna sem tett kapásból eleget, hacsak nem hívott meg
máshol graduált teológusokat. Tökéletesen
érthetõ az általános törekvés
egyrészt a teológiai standard megóvására,
másrészt, ezzel összefüggésben, az
egyházi javadalmak méltatlan
felhasználásának
kiküszöbölésére. Tudnunk kell, hogy egy a
"mércét meg nem ütõ" iskolában tanuló
javadalmazott esete egyenértékû volt az egyházi
vagyon elherdálásával, tisztességtelen
felhasználásával. IV. Ince a pápai kúria
egyetemének alapító bullájában (1244/5)
határozottan garantálja a elõbb említett
státust minden egyházi javadalmazottnak. Késõbb a
nem egyházi alapításúak közül is
többen studium generale-ként ismertettek el; például
a salamancai (1243), vagy a latin és arab fakultással
rendelkezõ, Bölcs Alfonz alapította, sevillai (1254)
iskolák. Megállapítható, hogy a tizenharmadik
század közepétõl a 'nem helyben lakás'
már kizárólag a studium generale privilegiuma és
megkülönböztetõ jegye.
A
másik, sokkal inkább 'szellemi' természetû
privilégiuma a studium generale-nak a
ius
ubique docendi
volt. Ez a studium generale tudományos fokozatának
birtokosát az adott diszciplínában tanítási
joggal ruházta fel más egyetemeken, anélkül, hogy
további vizsgálatoknak kellett volna eleget tennie. Ezen
alapvetõ legális ismérvnek a hiánya jellemezte az
ugynevezett
studium
particulare
-t.
Valószínû
akadtak Itáliában és Franciaországban is
szép számmal olyan iskolák, amelyekben egyetemen
graduált tanárok az elemi szintet nagyságrendekkel
meghaladóan tanították az egyes tudományokat, s
bár minden alapjuk meg lett volna a 'generale' statusra, mégis
-pápai vagy kegyúri licencia híján- a tizennegyedik
század jogi felfogása szerint a
studia
particularia
körébe soroltattak.
Félrevezetõ
lenne azonban azt gondolnunk, hogy a
ius
ubique docendi
fogalma tükrözi leghívebben a középkori egyetemi
világ mûködésének alapvetõ
karakterét. Hasonlóképpen a
studia
generalia
sem egyszerûen a szabadon mozgó magiszterek és
diákok világának -a valóságban csak
töredékesen megvalósult- ideális egyetemi
"nemzetközösségét" fejezi ki. Közismert ugyan
számos híres középkori doktor és magiszter
"nemzetközi" tudományos karrierje, ám legalább
ennyire figyelembe veendõk az egyetemi partikularizmus
megnyilvánulásai is, amelyek épp a
ius
ubique docendi
szupranacionális késztetései ellen hatottak. Ne
feledjük, hogy a
ius
ubique docendi
mesterségesen erõltetett fogalommá válhatott,
amelyet akár egyházi akár világi hatalom is
igyekezhetett -érthetõ okokból- a rohamosan
bõvülõ és egyre autonómabb
törekvésû egyetemi világ nyakába varrni.
Ilyesminek a gyanúját keltheti, ha
studium
generale
-k
közötti színvonalbéli különbségeket,
mondjuk intézményi fejlettségre vagy egy-egy
közösség hagyományos elismertségének a
tekintélyére hivatkozva, próbálnak elmosni.
A
studium
generale
tartalmának fiktív legkisebb közös
többszörössé redukálása ellen
érthetõ módon a legtekintélyesebb korai
alapítású nagy egyetemek léptek fel
elõször és a leghatározottabban. IX. Gergely
pápának 1233-ban a Toulouse-i egyetemmel kapcsolatban
külön meg kellett nyugtatnia a párizsi mestereket
afelõl, hogy privilégiumaikra Toulouse semmilyen um.
"hátrányos" hatással nincsen.
[14]
A Toulousban graduáltaknak további vizsgákat kellett
tenniük Párizsban, annak ellenére, hogy egyszer már
megszerezték a
ius
ubique docendi
-t.
Nem alaptalan a párizsi mesterek
túlérzékenysége a toulousi
alapítással kapcsolatban, hiszen az eset -konkrét
tartalmától függetlenül is-
elõrevetítette a
studium
generale
k
számának növekedésével arányosan
csökkenõ monopóliumuk vízióját is. Az a
furcsa, ám nem érthetetlen helyzet állt elõ, hogy
éppen a régebbi alapítású tekintélyes
egyetemek, bár egyre gyakrabban presszionálták õket
mások
studium
generale
státusának és a megszerzett
ius
ubique docendi
megerõsítésében, valójában alig
segítették egy igazi nagy nemzetközi akadémiai
rendszer kialakulását. Egymás tudományos
fokozatainak és tanítási jogának
hallgatólagos elismerése még a legnagyobbak
között is problematikus volt. Közismert, hogy Párizs
és Oxford között valóságos akadémiai
háború dúlt késõbb, hiszen a másikban
szerzett 'oklevelet' és 'licenciát' csak újonnan letett
vizsgák (és "illetékek") árán voltak
hajlandóak elismerni.
[15]
Az a jelenség, hogy vizsgákból emeljenek maguk
köré védõvámot az egyetemek,
egyáltalán nem volt ritka. Ilyennel találkozhatunk
például Montpellier vagy Orlean esetében is. Mivel nem
volt általánosan elfogadott rendszere és pontos,
írásban rögzített kritérima a
vizsgáztatásoknak, az adott fokozat
odaítélése egyrészt a kurzusok fizikai
értelemben vett befejezésén, a folyamatos
jelenléten, másrészt a nyilvános és
privát szóbeli vizsgálatok sikerén múlott.
Ez utóbbiak esetében igen meghatározó lehetett
nemcsak a nyilvános vitában éppen aktívan
résztvevõk tárgyi tudása és dialektikai
jártassága, hanem bizony 'jóindulata' is. Nem is nagyon
lehetett volna igazságosan összevetni az egyes iskolák
által átlagosan adott tudásszinteket. A kiemelkedõ
vagy elhíresült ifjú magiszterek esetében persze
nyilvánvalóan más volt a helyzet.
A
ius
ubique docendi
értelmezése elméletileg egyszerû lenne, ám
például Orléanban 1321-ben a korlátozás
nélkül odaáramló idegen doktorok miatt
elmérgesedett vita kerekedett a hallgatóság
"felosztása" körül. Elõfordult ugyanis, hogy egyeseknek
a népszerûségi versenyben nem, vagy csak maroknyi
hallgatósága maradt.
A
fix
fizetésû egyetemi oktató
i
állások a tizenharmadik század
közepétõl jelennek meg a déli, majd fokozatosan az
északabbra lévõ egyetemeken is. A stabil egyetemi
állás egyrészt ösztönözte a
tanárokat, hogy huzamosabb ideig maradjanak ugyanabban a
pozícióban, másrészt nyilvánvalóan
szûkebb rétegre korlátozta a tanári posztok
betöltését. A
ius
ubique docendi
,
bár a
studium
generale
alapvetõ jogi attribútuma maradt, ezáltal fokozatosan
címzetes titulussá lett, és önmagában egyre
kisebb akadémiai rangot jelentett.
A
középkori akadémiai életben tehát a szabad
érintkezés kezdeti optimista illúziója helyett
szükségképpen a körülmények diktálta
egyetemi
protekcionizmus
uralkodott el. Mindemellett az egyetemek a pápai vagy uralkodói
autoritás viszonylagos vákumainak idõszakában is
akarva-akaratlan a megszokott és bejáratott konformitás
börtönei maradtak. Ennek beszédes bizonyítékai
azok a "lármás" személyiségek, akik olyannyira
jellemezték a középkori egyetemi életet. (Gondoljunk
csak Villonra és diáktársaira...)
Összegzésképpen
elmondhatjuk, hogy a
studium
generale
,
a fent említett problematikus vonások hangsúlyozása
mellett, a tizenharmadik század elsõ felében már
részben megjelenõ, 1300 körülre
kikristályosodó és a tizennegyedik századra
szigorúbb jogi tartalmat is nyerõ terminus technicusa a
középkori egyetemi életnek. Minden intézményre
kiterjeszthetõ pontos tartalma ugyan nem adható meg, de
alapvetõ közös vonásai megfogalmazhatóak.
Lényegében
tanárok
és diákok jelentõs törvénykezési
autonómiával, statútumok
felállításának és saját
tisztségviselõik megválasztásának
jogával, valamint pecséttel, a hitelesség elismert
attribútumával rendelkezõ céhszerûen
szövetkezõ szervezõdése, amelynek az 'artes' mellett
legalább egy magasabb fakultása (teológiai, jogi vagy
orvostudományi) is van.
A tizenharmadik században a 'generale' státushoz elõbb
vagy utóbb pápai, illetve uralkodói
megerõsítéssel kellett rendelkezniük az egyetemeknek.
Ennek "elmaradása" csak a tizennegyedik századtól fordul
elõ. Az említett privilégiumok mellett a helyi
(püspöki, érseki, városi, fejedelmi etc.)
autoritásokhoz való viszonyaikban -mivel ez nem volt
közvetlenül levezethetõ a
studium
generale
státusból- igen eltérõ kép tárulhat
elénk. Megjegyzendõ, hogy érseki, vagy püspöki
autoritás alóli mentességhez kifejezett pápai
döntés kellett.
Az
alapító bullákból kitûnik, hogy studium
generale felállításakor gyakran hajdani megszûnt
vagy lehanyatlott iskolákra apellálnak, vagy egyenesen egy
már jól mûködõ studiumot
erõsítenek meg. Lehetséges ugyanakkor, hogy számos
színvonalas iskola, amelyik korábban már 'szokás
alapján'
studia
generalia ex consuetudine
kategóriájába sorolódott, áldozatául
esett a tizenharmadik századi egyetemi élet szelektív
racionalizációjának. Ilyenek lehettek
például Lyon vagy Rheims iskolái.
Következik:
A városi és kolostori iskoláktól az elsõ
egyetemekig
Mail to the author
[1]
Vázlat az európai egyetemek létrejöttének
és a korai középkorban betöltött
funkciójának vizsgálatához. Készült
"Az
Európai Egyetem Funkcióváltozásai
"
címû OKTKA által támogatott kutatási program
keretében. /Az MTA Filozófiai Intézetében 1998.
február 2-án rendezett tudományos konferencián
elhangzott elõadás elsõ részének
átdolgozott és kibõvített változata./
[2]
Részletesen az antik nevelésrõl és
oktatásról többek között: Clarke, M. L.:
Higher
Education in the Ancient World
(London, 1971), Bolgar, R.R:
The
Classical Heritage and its Beneficiaries from the Carolingian Age to the and of
the Renessaince
,
New York, 1964., Marru, H.I.:
Histoire
de l'éducation dans l'antiquité
,
Paris, 1948., Knowles, D.:
The
Evolution of Medieval Thought
,
London, 1962.
[3]
Le Goff, Jacques:
Az
Értelmiség a középkorban
,
Magvetõ, Budapest 1979. 11.o.
[9]
A
'translatio
imperii'
és a
'renovatio
imperii'
analóg megfogalmazásaival gyakorta talalkozhatunk
például a '
világbirodalmi'
illetve '
apostoli'
jog és trónigények, történeti
jogfolytonosságok indoklásainak
szövegkörnyezetében.
[10]
A
sacerdotium—imperium—studium
kapcsán vö. Rashdal, H.:
The
Universities of Europe in the Middle Ages
2nd. ed., F.M.Powicke and A.B.Emden, Oxford, 1936. I. 2.o. és 1.lj.
[11]
A kifejezés elsõ ismert okirati elõfordulása
Vercelli-vel kapcsolatos és 1237-bõl való.
(v.ö.:Denifle, P.H.:
Die
Entstehung der Universitaeten des Mittelalters bis 1400
,
Berlin, 1885. p.2.)
[12]
Rashdal, H.:
The
Universities
...I.
p. 8.
[13]
" Et dicitur generale, quando trivium et quadrivium, Theologia et sacri canones
ibidem leguntur" Hostiensis,
Decretalium
Libros
,
II. Venetiis, 1581.f.13. (v.ö. Denifle:
Die
Entstehung...
19.o 94.lj. illetve Rashdall
:
The Universities
...
8.o. 2.lj.)
[14]
v.ö.
Chartularium
Universitatis Parisiensis
,
i, no.101. A Toulouse-i Egyetem középkori
történetérõl: C.E.S. Smith,
The
University of Toulouse in the Middle Ages
,
Visconsin, 1958
[15]
Statuta
Antiqua Universitatis Oxoniensis
,
ed. Gibson Oxford, 1931,
De
resumentibus
pp 53-4.