„Emlékeztető csomag” vagy Diagnosztikai opció utólag

 

Az Opel „Emlékeztető csomag”-nak nevezte el – meglehetősen szerencsétlenül – azt az opciós csomagot ami tulajdonképpen diagnosztikai funkciókat takar. A programozáskor is a Diagnosztika pontot kell aktiválni. A „csomag” funkciói többek között a hűtővízszint, ablakmosószint, távirányító elemlemerülés figyelése és a riasztó ellenőrzése szóval sok hasznos dolog. A lámpateszt általában ettől a diagnosztikától függetlenül működik. Bosszantó, hogy ezek a funkciók nem alapból járnak, az pedig különösen, hogy az ablakmosószint visszajelzés is ebbe a csomagba került. Aki most vesz autót annak csak tanácsolni tudom, hogy erre a csomagra a tíz ezer forintot ne sajnálja. Azoknak, akik utólag szeretnék ezeket a funkciókat – vagy némelyiket – aktiválni, hasznosak lehetnek a következő információk, hogy ez a lehető legkevesebb idő és költségráfordítással járjon.

 

1.               Ha eldöntöttük, hogy belevágunk két dolgot kell tisztázni mindjárt az elején:

·                  Az autóban a beépítendő érzékelők kábelezése meg van-e? (Szinte biztos, hogy igen, de ellenőrizzük le!)

·                  Az autóban bekapcsolható-e szoftveresen a diagnosztika funkció?

 

Ha egyik feltétel nem teljesül nincs esély a megvalósításra.

 

 

A kábelezés ellenőrzése:

 

A legegyszerűbben a kábelezés meglétét a kiegyenlítő tartály jeladó kábel meglétével tehetjük meg.

 

– Vegyük ki a helyéről a kiegyenlítő tartályt. (Motorverziótól függ, de általában ki kell előtte szerelni az akkumulátort.)

– Egy vékony csavarhúzót nyomjunk a szürke műanyag rögzítő elem és a rögzítő sín közé, feszítsük kifelé és közben húzzuk előre a rögzítő elemet.

– A tartály érzékelőjének kábele a tartály alatt a kábelkorbácshoz van könnyen oldható módon rögzítve. A csatlakozón narancs színű porvédő van, a két vezeték barna, barna-zöld.

 

 

 

 

 

 

 

– Ha megtaláltuk a csatlakozót döntenünk kell. Amennyiben az ablakmosó szint visszajelzés a fontos és nem akarunk kb. 13 ezer forintot áldozni, hogy a hűtővíz szintjét is figyelje a rendszer tegyünk be egy rövidzárat a csatlakozóba, biztonságos módon kössük össze a csatlakozó két vezetékét majd szigeteljük le. (A rendszer úgy fogja értékelni, hogy a vízszint mindig megfelelő. Ha szoftveresen nem aktiválható a diagnosztika opció az esetleg betett rövidzár akkor sem okoz problémát, nem kell ezért még egyszer szétszedni az autót.)

 

– Szereljük vissza a kiegyenlítő tartályt és az akkumulátort. A „komfort ablak” programos autóknál meg kell tanítani az ablakok végállását az akkumulátor lecsatlakoztatása után. Adjuk rá a gyújtást, nyomjuk a le gombokat addig amíg teljesen le nem érnek az ablakok. Majd húzzuk a fel gombokat addig míg teljesen felérnek az ablakok. Ismételjük meg még egyszer a tejes ciklust. Állítsuk be az órát, dátumot.

 

 

 

 

 

A szoftveres ellenőrzés

 

Szervizben TECH2-vel be kell kapcsoltatnunk a diagnosztika opciót.

Ha nem engedi bekapcsolni a szoftver ezt az opciót akkor nincs tovább mit tenni.

Bekapcsolás után rögtön elkezdi a szoftver a diagnosztikát és kiírja azokat a hibákat ahol nem talált érzékelőket. (Ahol nincs érzékelő vagy alacsony a kérdéses folyadékszint jelez a rendszer. Ha betettük a rövidzárat a hűtővíz szintjét nem fogja hibásnak kiírni.)

Fontos! Figyeljük meg milyen hibák jelennek meg az autó kijelzőjén. Általában: ablakmosó szint, hűtővíz szint.

Ha csak az ablakmosó és a hűtővíz érzékelőket írta ki a komputer kérjük meg a szervizes urat hagyja bekapcsolva ezt az opciót, hogy ne kelljen még egyszer szervizbe menni.

 

 

 

 

 

 

 

2.        Az érzékelők beépítése:

 

A hűtővíz szint érzékelő beépítése:

 

Szükséges alkatrészek:

Jeladó:             alkatrész kat. száma: 13 04 702           ára kb.: 5300 Ft.

 

Tartály:            alkatrész kat. száma: 13 04 241           ára kb.: 7000 Ft.

 

Új tartályra általában akkor is szükség van, ha a régi tartály alján meg van a helye az érzékelőnek, mert sajnos a régi tartályokban nincs benne a mágneses „úszó”. A tartályban az érzékelőt egy fehér színű mágneses mozgó gyűrű veszi körül. Ellenőrizzük le, hogy meglévő tartályunkban megtalálható-e ez a gyűrű.

(Használhatjuk a Zafira B tartályát is (13 04 242) kompatibilis, egyedül a betöltő nyílás van más helyen a Zafira tartály tetején, ami azoknál az autóknál okoz problémát ahol a motorháztető belső felén hő- ill. hangszigetelő burkolat van.)

 

(Hűtőfolyadék jeladó)

 

 

– Pattintsuk be az érzékelőt az új tartály aljába.

– Szívjuk ki egy tiszta üvegbe a régi tartályból a hűtőfolyadékot.

– Kössük le a régi tartályt, csatlakoztassuk az új tartályt és töltsük fel hűtőfolyadékkal. A régi tartályról tegyük át az új tartályra a betöltő nyílás sárga zárókupakját.

 

 

 

 

(Az érzékelő helyén a tartályban.)

 

 

– Dugjuk rá az érzékelőre a kábelcsatlakozót.

– Szereljük vissza az akkumulátort, tanítsuk be az ablakok végállását. Állítsuk be az órát, dátumot.

 

 

 

 

 

 

 

 

(A tartály visszaszerelve, jeladó bekötve.)

 

 

A szélvédőmosó tartály szintérzékelő beépítése:

 

Szükséges alkatrészek:

Jeladó:             alkatrész kat. száma: 12 38 401           ára kb.: 5200 Ft

 

Tömítés:           alkatrész kat. száma: 12 38 821           ára kb.: 410 Ft.

 

Az alkatrész katalógusban Astra-H-nak kétfajta tartálya van – fényszóró mosóval vagy nélkül – a tartályok mind jeladó nélküliek. A meglévő tartályon lyukat vágva alakítjuk érzékelősre a tartályt. Ahhoz, hogy a tartályhoz , kábelezéséhez hozzáférjünk le kell szerelni az autó „egész”elejét. Nem olyan vészes, mint ahogy hangzik!

 

 

(Jeladó és a hozzávaló tömítés.)

 

 

– Kössük le az akkumulátorról a testkábelt.

 

 

– Szereljük le a hűtőrácsot. Oldjuk a négy rögzítő patentet, a patent közepén nyomjuk át a csapot, kezünket alátartva fogjuk fel a kieső csapot. Húzzuk ki felfelé a patenteket a helyükről.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– A hűtőrács alsó felén nyomjuk be a négy rögzítő körmöt és fölfelé húzva emeljük ki a helyéről a hűtőrácsot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– A kocsi alján a négy rögzítő patentet vegyük ki a segédkeretből. Először a patent közepét húzzuk ki, majd húzzuk ki az egész patentet.

– Csavarjuk ki a kerékjáratokban a két-két rögzítő csavart.

– Húzzuk le a ködfényszórókról a csatlakozót.

– Nyúljunk be a hűtő és az első műanyag idom között és hátrafelé húzzuk ki a külső hőmérséklet jeladót a fészkéből.

– Ha van fényszóró mosónk húzzuk le a mosófolyadék csövét a tartályról.

Alulról nyúljunk fel, toljuk oldalra a rögzítő idomot és húzzuk le a csövet. Tegyünk alá felfogó edényt a kifolyó ablakmosó folyadéknak.

 

 

 

 

 

 

 

– Vegyük ki a mellső idom két rögzítő patentjét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Pattintsuk ki a mellső idom rögzítő körmeit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Hívjunk segítséget, két emberes a következő munka! Tegyünk pokrócot az autó elé, hogy a karcolódást, sérülést elkerüljük.. (Ha gondoljuk óvatosságból festő szalaggal körberagaszthatjuk az éleket.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Nyúljunk be a kerékjáratba a műanyag doblemez mögé és markoljuk meg az első idomot ott, ahonnan kivettük a fölső rögzítő csavart. Húzzuk kifelé az első idomot amíg kipattan a helyéről. Pattintsuk ki a másik oldalon is.

– Fogjuk meg két oldalt segítőnkkel az első műanyag idomot ott ahol kipattintottuk egyik kezünkkel, másik kezünkkel a rendszám közelében és vízszintesen együtt mozogva húzzuk előre a komplett idomot. Tegyük a földre a kocsi elé a pokrócra.

 

 

 

 

 

 

 

 

– Keressük meg az érzékelő kábelét és tegyük szabaddá. Csatlakozó barna zöld-fehér kábellel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Vegyük le az ablakmosó szivattyújáról az elektromos csatlakozót. Nyomjuk össze a fém rögzítő füleket és húzzuk le a csatlakozót.

– Húzzuk ki a szivattyút a tartályból úgy, hogy a vízcsöveket a szivattyún hagyjuk. (Ha nincs fényszóró mosónk most tegyünk felfogó edényt a tartály alá.) Húzzuk magunk felé a szivattyút finoman amíg kipattan a hátulján lévő rögzítő szemből, majd fölfelé vegyük ki a tartályból.

– Ha van fényszóró mosónk arról is vegyük le az elektromos csatlakozót. A szivattyú a tartályban marad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– A tartály mögött pattintsuk ki a kábelköteg rögzítőt ami a tartályhoz van erősítve.

– Csavarjuk ki a három rögzítő csavart és lefelé vegyük ki a tartályt.

– Keressük meg a tartály oldalán a bemélyedést az érzékelőnek. Passzítsuk oda a gumi tömítést fordítva úgy, hogy a vízszintes része a tartály vízszintes lépcsős részéhez passzoljon a bemélyedésben. Jelöljük be a luk közepét majd fúrjunk 19,5 mm átmérőjű lukat a tartályba. Mossuk ki a tartályt, ne maradjon benne forgács.

– Nyomjuk be a gumi tömítést a lukba.

 

 

 

 

(A kábelköteg rögzítése – zöld nyíl – és a jeladó helye a tartály oldalán a vízszintes lépcsővel – piros nyíl.)

 

 

– Nyomjuk be óvatosan az érzékelőt úgy, hogy az érzékelőn levő vízszintes rész lefelé mutasson hasonlóan ahogy a tömítés áll. (Ha valami miatt egyszer ki kell venni az érzékelőt, el kell fordítani több, mint 90°-al és úgy kihúzni!)

 

– Szereljük vissza a három rögzítő csavarral a tartályt. A tartály mögött pattintsuk be a kábelkorbács rögzítőt a tartályon levő lukba.

– Tegyük be a szivattyút a tartályba, ne feledkezzünk meg a szivattyú hátoldalán a rögzítő szemről. Tegyük vissza az elektromos csatlakozót. Ha van fényszórómosó szivattyú arra is tegyük vissza az elektromos csatlakozót.

– Az érzékelőre is tegyük föl a csatlakozóját.

 

– Szereljük vissza az első műanyag idomot, hűtőrácsot stb.

 

– Kössük vissza az akkumulátort és tanítsuk be az ablakok végállását. Állítsuk be az órát, dátumot.

 

 

 

 

 

 

 

 

A készre szerelt tartály a bekötött jeladóval.)

 

 

 

3.        Egyéb munkák:

 

Ha ki kellett vennünk a szerelés folyamán az akkumulátort egy-két dolgot megtehetünk preventív módon.

– Ellenőrizzük nincs-e kidörzsölés az akkutálca oldaláról leváló kábelkorbácson. Ez típushiba főleg a nagy motorral szerelt autókon. Kicsi a távolság a motor és az akkutálca között és ahogy a motor rezgeti a korbácsot kidörzsölődik. Nem kell attól tartani, hogy tüzet okoz, mert műanyag tálca dörzsöli a kábelt és nem tud leválni csak hosszú távon számolhatunk kontakt hibával.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Ha kidörzsölődést tapasztalunk tegyünk szigetelő kopásálló, rugalmas anyagot a korbács és a tálca közé.(Pl. locsolótömlő darab.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Ha kisósodást tapasztalunk az akku sarukon tisztítsuk meg az akku pólusait és a csatlakozókat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Némely alkatrész létezik utángyártottban is pl. az ablakmosó jeladó így kb. 3500 Ft.)

 

Mindenkinek sok sikert kívánok a szereléshez! Nem olyan nehéz, mint elsőre tűnik!

 

 

                                                                                                                                                                                          Besson

 

 

Az oldalon található információk tájékoztató jellegűek, felhasználásukat mindenki saját felelősségre teheti, az ebből eredő károkért semmilyen felelősséget nem vállalok!