|
Előadás
Kecskemét,
a
Bács-Kiskuni és a Pest Megyei 1994. október
12.
Evang.
Egyházmegyék LMK-ülésén
Bibliai eszhatológiánk
Bevezetés: „...őrizd meg a rád bízott kincset”
(1Tim 6,20)
Égetően
szükségünk van arra, hogy bibliai eszhatológiánk legyen. Egyik
fontos indoka ennek az, amit a következő idézet is nagyon jól kifejez:
„Ha alázatosan keressük, és így szóhoz engedjük jutni az Írás
bizonyságtételét, akkor be kell látnunk, hogy a teljes Szentírás, az Ó-
és Újtestamentum üzenete egyaránt, eschatologikus üzenet. Nem egy ág a
Bibliánk fáján, amit ha levágunk, a fa még élhet tovább. Ha meg akarnánk
szabadulni az eschaton scandalonjától – és ez ma is kísértésünk egy
elfogadhatóbb keresztyén üzenet megfogalmazása érdekében –, akkor vele
együtt mindent ki kellene dobnunk az egyház hajójából.” (Cserháti
Sándor: Eschatologia és etika összefügg – LP 1966. évi 5.sz.,
290.1p.)
De nemcsak
erről van szó! Isten a körülöttünk növekvő lelki, erkölcsi és külső
káosszal is arra szorít, hogy komolyan vegyük az Ő kinyilatkoztatott
igéjének gazdag eszhatológiai tartalmát. Urunk nem akarja, hogy az
eszhatológia csak valami csökevényes függelék legyen hitrendszerünkben
és szolgálatunkban. Hiszen nem annyiról van itt szó csupán, hogy tudjunk
valamit mondani, ha muszáj, a koporsó mellett vagy máshol, a
feltámadásról, Krisztusnak ítéletre való visszajöveteléről és az örök
életről (miközben esetleg hallgatólagosan kitoljuk ezeket az időtlen
messzeségbe, és inkább nyugtatgatunk, mint hogy ébresztenénk és az Úr
Jézushoz vezetnénk embereket...). És nem is csak azért kell
foglalkoznunk az eszhatológiával, hogy tudjunk mit válaszolni – mentve
azt, ami széteső egyházunkból még menthető – a szektás futkározóknak,
akikben oly nagy (minket megszégyenítő) buzgóság van...
Arra kell
fölnyílnia a szívünknek és a szemünknek, hogy Istennek üdvterve van,
és „valahány ígérete van Istennek, azokra Őbenne – ti. Jézus
Krisztusban – van az igen, és ezért általa van az ámen is, az Isten
dicsőségére általunk” (2Kor 1,20). És Isten arra méltat, minket, a
méltatlanokat, hogy miután kegyelméből megigazított, munkatársaivá (1Kor
3,9), titkainak sáfáraivá (1Kor 4,1-2) tesz. Ő akar egyre jobban
beavatni minket Szentlelke által a prófétai és apostoli
bizonyságtételben kinyilatkoztatott tervébe, hogy így fölkészítsen és
megerősítsen!
Isten
akarata tehát a legfőbb indoka annak, hogy józan, egészséges, nem
időpontokat számítgató, de az Úr Jézus Krisztust váró, az Ő
visszajövetele közelségének sűrűsödő jeleire figyelő bibliai
eszhatológiánk legyen. Ez viszont szorosan összefügg azzal a kérdéssel
is, hogy milyen a biblia-szemléletünk! Nem véletlenül írtam le néhány
évvel ezelőtt ezeket a sorokat: „Nem kell hasra esnünk a Bibliát
fölényesen /1e/kezelő tudományoskodás előtt. Ellenkezőleg: le kell
lepleznünk, hogy mennyire nem tudományosság, hanem valójában hitetlenség
az! Valódi hit-tudományra van szükségünk, és olyan ,mezítlábas
teológiára', amelyikről 2Móz 3,5-ben olvashatunk! Rá kell mutatnunk,
hogy az általánosan
,történetkritikainak' nevezett írásmagyarázat lényege szerint mennyire
nem történeti: sokszor egészen szubjektív dolog az, e módszer követői
szétszabdalják a Bibliát, ill. annak egyes iratait. És éppenséggel a
valódi történeti, kijelentés-történeti és üdvtörténeti összefüggéseket
,nyírják ki' a Szentírásból, hogy az Isten Igéjében meglévő harmonikus
egységet helyettesítsék saját gondolatsémáikkal." (Biblia és Gyülekezet,
1991. évi 4.sz.). Bibliai eszhatológiánk csak úgy lehet, ha alázattal, a
mi Urunk Jézus Krisztus előtt hódoló lélekkel elfogadjuk az apostoli
intést: „Mindenekelőtt tudnotok kell, hogy az Írás egyetlen próféciája
sem ered önkényes magyarázatból, mert sohasem ember akaratából
származott a prófécia, hanem a Szentlélektől indíttatva szólaltak meg az
Istentől küldött emberek” (2Pt 1,20-21).
Közben oda
kell figyelnünk arra is, hogy mennyire meghatározzák – és sokszor
behatárolják! – gondolkodásunkat „öröklött”, átvett, vagy
környezetünkben elterjedt gondolatok, olykor sablonok.
Igeszolgálatunkkal nemzedékek láncolatába kapcsolódunk bele. Abban, hogy
bibliai eszhatológiánk legyen, segítségünkre lehet ezért az
egyháztörténeti tanulságok számbavétele is.
„Vigyázzatok, hogy rabul ne ejtsen valaki titeket olyan bölcselkedéssel
és üres megtévesztéssel, amely az emberek hagyományához, a világ
elemeihez, és nem Krisztushoz alkalmazkodik”
(Kol 2,8) –
Egyház- és teológiatörténeti vázlat
Az első
keresztyének életét teljesen áthatotta az Úr Jézus Krisztus
visszajövetelének reménysége. Ennek félreértése ellen is küzdenie
kellett persze már Pál apostolnak, pl. Thesszalonikában (2Thessz 2,1-2;
3,6.10-11).
A korai
egyházatyák erősen kapcsolódnak János Jelenéseinek könyvéhez, komolyan
számolnak pl. a földi ezeréves messiási királyság megvalósulásával is,
sőt pl. Papiasnál ennek fantasztikus kiszínezését lehet
megtalálni (vö. Evangelischer Erwachsenenkatechismus, Gütersloher
Verlagshaus... 1975., 880.1p. ill. E. Sauer: Isten, emberiség és
örökkévalóság, Ev. Kiadó, 136.1p.). A görög filozófiai gondolkodásnak az
egyházba történő fokozódó behatolásával viszont egyre inkább a
lélek-halhatatlanság gondolat (nem megtagadva azonban a test
feltámadásának reményét) és a próféciák elszellemiesítése nyomul
előtérbe. Augustinus azután átértelmezi az ezeréves birodalmat az
egyház korszakára (később ezen a nyomon követi őt Kálvin is).
Közben a
montánizmustól fogva mindmáig végig kísérik a keresztyénséget az új
kinyilatkoztatásokra hivatkozó, leszakadó rajongó mozgalmak is.
Az
újszövetségi reménység, a bibliai eszhatológia gazdag tartalma egyre
inkább elveszett, a középkorban évszázadokon
át pedig csak rettegéssel tudta eltölteni
Krisztus eljövetelének gondolata az embereket. Azt, hogy ez miből eredt,
és milyen következményekkel járt, nagyon érzékletesen mutatja be később
Luther egyik prédikációjában: „Mindennek oka pedig az volt, hogy
az evangyéliomi tudomány és a Krisztusról szóló igaz vigasztalás a
szószéken elhomályosult, sőt elaludt és senki nem ismerte többé a hitről
szóló tant, melynél fogva a Szentírás nekünk a Krisztus érdeméért,
kegyelemből, de nem saját érdemünk folytán, bűneinknek bocsánatát igéri;
hanem igenis a pápa prédikácziói odajuttattak bennünket, hogy a
Krisztustól halálosan féltünk, mert azok nem az ő kegyelmének és
vigasztalásának reményét csepegtették a szivekbe, hanem inkább őt, mint
haragos és rettenetes birót állitották elénk, akinél senki kegyelmet nem
nyer, hacsak annyi jócselekedetet és önszentséget nem mutathat be
előtte, a mennyi büneinek ellensúlyozására szükséges, – vagy az ő
anyjának, Máriának és egyéb szenteknek közbenjáró könyörgésével nem
dicsekedhetik. Mert én magam is egyike voltam azoknak, a kik a Szüz
Máriához imádkoznak, hogy ő legyen szószólónk és kiengesztelőnk a
Krisztussal, mint szigoru biróval szemben; amint hogy általában
nyilvánosan minden templomban alig tanitottak, olvastak és énekeltek
mást, mint eme bálványimádást...” (Házi kincstár. Dr. Luther Márton
vasárnapi és ünnepi egyházi beszédei..., ford. Zábrák Dénes,
21-22.1p.)
Az ingyen
kegyelem, a Krisztus váltságszerző haláláról szóló evangélium
fölfedezése nyomán Luthernél és a többi reformátoroknál „a hit
által való megigazulás és az egyéni üdvbizonyosság kerül a középpontba,
s míg ez újonnan felfedezésével elvon az eszkatológiától, másrészt a
chiliazmus el is taszít tőle” (Zsigmondy Árpád: A keresztyén
reménység etikai konzekvenciái, LP 1956. évi 1.sz. 37.1p.). A Münzer-féle
hamis chiliazmus miatt Luther sokáig gyanakodva tekint a
Jelenések könyvére is. Ugyanakkor az 1520-as évek közepe táján, de
később is, Luther maga is telve van végváradalommal, sőt bizonyos
számítgatásoktól sem mentes. Személyes Krisztus-várása nagyszerűen
tükröződik előbb már idézett prédikációjában: „Üdvöz légy tehát, én Uram
Jézusom; jövel, miként éltem folytán annyiszor hő imámban kértelek 's
kivántalak tégedet, hogy országod hozzám is eljöjjön 's a Sátán
birodalma megsemmisüljön! A ki az Úr Jézust igy fogadja, az egy pillanat
alatt az örök dicsőségbe jut, ahol, mint a ragyogó nap, fényleni fog.
Igy tanít minket Krisztus urunk az itélet napjának megismerésére, hogy
megtudjuk, mily drága kincsünk ő nekünk 's mit várhatunk és remélhetünk
az ő eljövetelétől.” (Házi kincstár..., 29.1p.)
Hitvallási
irataink egyébként nem sokat foglalkoznak az eszhatológiával, önálló
cikket csak az Ágostai Hitvallásban és az Apologiában találunk a
„Krisztus visszajövetele ítéletre” témáról (mindkét iratban a XVII.
cikk), de itt is igen rövidre szabva.
Míg a
protestáns ortodoxia rendszere végén szorít csak helyet az „utolsó
dolgoknak”, a pietizmusban és az abból kiinduló ébredési, missziói
mozgalmakban éled föl valami ismét az első keresztyének várakozásából. A
pietizmus újból kezdi fölfedezni Isten országa üdvtörténeti és kozmikus
dimenzióit, miközben téves elgondolások is fölbukkannak: gondoljunk pl.
Bengel számítgatására, mely szerint ő Krisztus visszajövetelét
1836-ra „tette”.
Az ún.
felvilágosodás nyomán a racionális, liberális teológia viszont – a
fejlődés gondolatának megigézettjeként – a bibliai eszhatológiát elavult
képzetnek minősítette, s lényegében etikai vonalon képzelte
megvalósítandónak „Isten országát”.
A
kultúrprotestantizmussal és a liberális teológiával szemben Johannes
Weiss mondja ki azt a tézist (Die Predigt Jesu vom Reiche Gottes,
Göttingen 1892), hogy Isten országa Jézus felfogása szerint
világfeletti, vagyis eszhatológikus jellegű: „kizárólagos ellentétben
áll ezzel a világgal”. Pár évvel később pedig Albert Schweitzer
tette közzé gondolatait Jézus konzekvens eszhatológiájáról: szerinte
Jézus és az első keresztyének is – a korabeli zsidó gondolkodásnak
megfelelően – az eszhatológikus fordulatot egészen közelre várták, ez
azonban nem következett be. Schweitzer úgy véli, hogy ezt a
kortörténeti jellegű várakozást bátran a lomtárba kell tenni, és marad
„Jézusnak az élet iránti
tisztelete”, amit követnünk kell: szemléletmódja így ismét a
kultúrprotestantizmus eszmevilágába torkollik bele, csak ő nem beszél
már „Isten országa építéséről”.
Az I.
világháború irtózatos megrázkódtatása után megindult új tájékozódás a
teológiában az eszhatológia értelmezésében is fordulatot hozott.
Barthnál az eszhatológia majdnem teljesen elveszti idői értelmét:
tartalmi megjelöléssé lesz. Barth az idő és az időtlen
örökkévalóság fogalmainak ellentétében gondolkodik, és így az
eszhatológia nála azt az értelmet nyeri, hogy az idői az örökkévalóság
felől ítélet és kegyelem alá kerül a „most”-ban. A maga idejében
hallatlanul fölrázó volt ez az újfajta szemlélet, de valójában
jelentősen el is tér az eszhatológia bibliai értelmétől.
Lényegében
Barth szemléletmódját követi Althaus is, amikor „Die
letzten Dinge” c. műve 1922-es első kiadásában azt állítja, hogy az
eszhatológiát nem érdekli a történelmi vég kérdése. Szerinte az
üdvtörténet megvalósul minden generáció életében; éppúgy, mint a
teremtés és a bűneset, a paruzia is minden nemzedék tapasztalata. Később
módosítja és továbbfejleszti álláspontját, s megkülönböztet „axiológiai”
és „teleológiai” eszhatológiát: „Az első esetben most a mienk az örök
élet... Az utóbbi esetben az örök élet a reménység célja, feléje
törekszik e világhoz kötött keresztyén életünk magasfeszültségű
vágyódásával” (Althaus: Die letzten Dinge, 1922, 58.1p.; idézi
Karner Károly: Evangélium, magyarság c. kötetében, Győr, 1942.,
148-149.1p.).
A barthi
vonal egy sajátos továbbfejlesztésének is tekinthető Bultmann
exisztencialista eszhatológia-értelmezése. Az emberi exisztencia
valósága az, – mondja Bultmann –, hogy szüntelenül válaszutakon
vagyunk. Az ember választását pedig meghatározza az ember múltja. A
Krisztusról szóló kérügma azonban megszabadít a múltunktól, s betör
életünkbe Krisztus új aiónja. Ez a világ végének átélése Bultmann
szerint, s így az „eszhatológia”: az exisztenciális döntésekben
megvalósuló nyitás a jövő felé. De hát hogyan is válhatna komollyá ez a
döntés, amikor Bultmann és tanítványai mitológiátlanítás címén
teljesen elsikkasztják a „kérügmából” Jézus Krisztus tényleges
visszajövetelének üzenetét! Manfred Mezger pl. gúnyosan
„szent sohasemnap”-ról beszél ezzel kapcsolatosan „Kommt Jesus wieder?”
c. cikkében (idézi Gerhard Bergmann: Kirche am Scheideweg,
Schriftenmissions-Verlag, Gladbeck, 1970, 198kk lp.-ok).
Egészen
másfajta látásmódot találhatunk viszont Cullmannál. Ő főként
Lukács evangéliumára alapozva építi ki az eszhatológia lineáris
időszemléletű üdvtörténeti értelmezését. Szerinte Jézus nem az
üdvösségtörténet végének (e ponton polemizál Cullmann A.
Schweitzerrel), hanem a közepének tartja magát. Jézus halála és
föltámadása a nyitánya az üdvtörténet utolsó szakaszának, az Újszövetség
bizonyságtétele szerint ezek már eszhatológikus események. Ebben a
szakaszban a döntő győzelem után vagyunk, s most ennek a győzelemnek a
realizálása folyik az egész világra tekintve. Cullmann látásmódja
fontos támpontokat adhat ahhoz, hogy bibliai eszhatológiánk legyen.
A 70-es években (teológiai tanulmányaim
idején) Moltmann „reménység-teológiáját” is sokat emlegették
(persze inkább Németországban, mint nálunk). Ő sok tekintetben Ernst
Bloch marxisztikus filozófiájára reflektált. Azt fejtegeti, hogy
Isten jövőt adó Isten, reménységünk alapja pedig Krisztus feltámadásának
eseménye, csak ezáltal tárul ki előttünk az életnek, az igazságnak és az
ember szabadságának jövője. Egyik kulcsmondata: „A teológus számára nem
az a feladat, hogy a világot, a történelmet és az emberi létet csupán
másképpen interpretálja, hanem hogy azt az isteni átformálás várása
közben átformálja” (J. Moltmann: Theologie der
Hoffnung, Chr. Kaiser Verlag, München, 1965., 74.1p.).
Az utóbbi
évszázad – teológiai tanulmányaink során megismert – „nagy nevű”
teológusainak nézeteit azért is idéztem föl részletesebben, hogy
ráeszméljünk: felfogásuk sok esetben éppen nem segít, hanem akadályoz
ama hivatásunk betöltésében, hogy „Isten titkainak sáfárai” legyünk.
Magam arról kell, hogy valljak: Átfogó, valóban bibliai
üdvtörténeti-eszhatológiai látást Erich Sauernek „A Megfeszített
diadala” c. könyvéből kezdtem tanulgatni (az Evangéliumi Iratmisszió
adta ki magyarul; eredeti címe: Der Triumph des Gekreuzigten, R.
Brockhaus Verlag, Wuppertal, 1962.8). Ezt a könyvet, mint
alapművet tudom ma is minden szolgatársamnak szeretettel ajánlani.
„Mert
lesz idő, amikor az egészséges tanítást elviselhetetlennek tartják,
hanem saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak tanítókat...”
(2Tim 4,3) – Kor- és kórrajz
Mi nagyon
is ilyen időben élünk ma. Rég túl vagyunk már azokon az éveken, amikor
az identitás nélküli „evangélikusokra” – a pártállami nyomáson túl –
csak a „Jehova tanúi”, az adventizmus, ill. másik oldalról a római
katolicizmus túlsúlya jelentettek veszélyt. Névleges gyülekezeti
tagjainkkal való beszélgetéseinkben megdöbbentő fölfedezéseket lehet
tenni: a horoszkóptól fogva a mágikus gyógymódokon át a lélekvándorlásig
mi mindent bevesznek, – az evangélium helyett! A materializmusból
félig-meddig kiábrándult fiatalok és öregek tömegesen odafordulnak az
okkultizmus és a keleti misztika felé, s ezt nagyban elősegíti a tv, a
könyvpiac stb. S e démonizálódással párhuzamosan nő a lelki és az
erkölcsi romlás. Ezen a téren rohamosan hozza be „lemaradását” népünk a
Nyugattal szemben...
Mert hol is tart a Nyugat ma? Egyre
inkább megtagadja kultúrájának eredeti keresztyén alapjait, s a
keresztyénség utáni „új korszakot” hirdető New Age-szellemiség járja át
kultúráját, tudományát, gazdaságát, politikáját, vallását. A New Age –
úgymond – asztrológiai alapon a biblikus keresztyénséget túlhaladottnak
tekinti, az igazság és hamisság Krisztus igéje szerinti éles
szétválasztása helyett „toleranciát” és szinkretizmust hirdet, s az
embernek a „tudatkitágítást” és a titokzatos erőkkel való kapcsolatot
ajánlja. Így készíti elő a terepet az Antikrisztus és hamis prófétája
ördögien „elbűvölő” egységesítő törekvéseinek (vö. Mt 24,24-25; 2Thessz
2,3-12; 1Tim 4,1-2; 2Tim 3,1-8; lJn 2,22-28; Jel 13,1-18 különösen is!).
És mi
jellemzi mindeközben a keresztyénséget? A felekezeti és ökumenikus
egyházi világszervezetek programja – a 60-as évektől fogva – egyre
inkább e világra tekint, és „világjobbító”, a bibliai eszhatológiát
figyelmen kívül hagyó törekvések nyomultak benne előtérbe: Isten igéje
igazságának rovására. Irtózatos veszedelem az, ha a bűnösök életét
megújító, Krisztusban megjelent isteni agapé-szeretetet (agaph)
– mely mindig elválaszthatatlan az isteni igazságtól! – szentimentális
világszeretetté, az Isten igazságát semmibevevő „toleranciává”
hamisítjuk! Ezért éreztem szükségét pl. annak, hogy 1986. évi
lelkipásztori jelentésemben a következő sorokat leírjam:
„Aggodalommal töltenek el a világkeresztyénségben lezajlott és zajló
folyamatok. Egyre nagyobb az ökumenikus köd, melyben elhomályosodik az
Istennek Jézus Krisztusban kijelentett
igazságához való alázatos és hűséges
ragaszkodás követelménye. Ami pedig október 27-én Assisiban, az ún.
„béke-imanapon” II. János Pál pápa kezdeményezésére, a felekezeti
világszövetségek vezetőinek asszisztálásával, a nagy pogány vallások
képviselőinek részvételével történt, az egyenesen antikrisztusi irányba
mutat! (1Kor 10,20; 2Kor 6,14-18)”
Azóta már –
1991-ben – az is előfordult, amiről a Reader's Digest egyik 1992. évi
számában pl. a következőket lehetett olvasni: „Az Egyházak Világtanácsa
(EVT) legutóbbi canberrai közgyűlésén az istentiszteletre érkező
küldötteknek egy pogány
megtisztulási rítus keretében égő levelek füstjén kellett áthaladniuk.
Ezután a gyülekezet rovarhangokat hallgatott magnóról, és megtekintette,
hogyan lejt kengurutáncot egy férfi. Másnap egy dél-koreai teológus,
Csung Hun-Kung, két kifestett, ágyékkötőt viselő ausztrál bennszülött
ugrándozásától kísérve megidézte a holtak szellemét, és felszólította a
négyezresnél népesebb hallgatóságot, hogy tanulmányozzák a Bibliát a
,madarak, a víz, a levegő és a fák szemszögéből' és hogy ,gondolkodjanak
úgy, mint egy hegy'. Mindez felettébb érdekes volt, de vajon
keresztény-e? Néhány küldött tiltakozott is az animizmus és a
spiritualizmus túlzott megnyilvánulásai miatt. – Az EVT-t áthatja a
pogány kultúra – mondja Vijay Menon, az indiai származású anglikán
küldött –, amit én azért vetettem el, hogy keresztény lehessek.” (Joseph
A. Harris: Marx evangéliuma c. cikkéből.)
Ide
kívánkozik még egy idézet, attól a Lothar Gassmann német
evangélikus lelkésztől, aki rengeteg jó, eligazító könyvet és cikket
írt, de a saját egyházában nem kaphatott parókus lelkészi állást, mert –
úgymond – „nem toleráns” a New Age, a szinkretista nézetek, meg a
csoportdinamika iránt: „Az Istennel való békesség helyét elfoglalja a
vallások közti békesség, a keresztyén igazság helyét a vallási egység,
Jézus Krisztus messiási békebirodalmának helyét a ,világközösség'
önerőből kivívott békebirodalma (amely az antikrisztusi birodalomba
torkollik).” (L. Gassmann: Mégis van jövőnk!, Primo – Evangéliumi
Kiadó, 52.1p.)
Külön
kellene szólni a pünkösdizmusból kinőtt és elburjánzott ún. karizmatikus
mozgalmak óriási kártételéről is, a „Szentléleknek” hitt idegen lélek
hamis lélekkeresztségével, hamis jeleivel és csodáival. Azután lehetne
foglalkozni azzal, hogy az evangélikális ill. „fundamentalistának”
minősített – számottevő erejű, általában bibliahű – ébredési, missziói
mozgalmak, egyházak területén is jelentkeznek időnként szélsőséges, a
bibliai próféciákat az aktuálpolitikai helyzettel rövidzárlatosan
beazonosító nézetek stb. De úgy gondolom, hogy minket az érint
érzékenyebben, amiről az előbb részletesebben írtam.
Írásomnak
ezt a részét egy újabb idézettel zárom: „Az utolsó idők veszedelmeitől
nem menekülhetünk meg Isten Igéjének ismerete nélkül, amely leleplezi
azokat, és megmutatja a kiutat. ... Napjainkban fokozott figyelmet
szenteljünk az igehirdetésekben, bibliaórákon és házi körökben a Biblia
prófétai és apokaliptikus fejezeteinek. De érjük be annak megértésével,
amit az Úr velünk közöl, és ne bonyolódjunk merész spekulációkba. Ne
tegyünk semmit az Íráshoz, de ne is vegyünk el semmit belőle, és ne
ragadjunk ki igehelyeket az összefüggésekből. A helyes megértésért való
imádság éppen az apokaliptikus iratoknál elengedhetetlen.” (L.
Gassmann: Mégis van jövőnk!, 88.1p.)
„
...várjuk a mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk,
Jézus Krisztus dicsőségének megjelenését, aki önmagát adta értünk, hogy
megváltson minket minden gonoszságtól”
(Tit 2,13-14) – Bibliai eszhatológia vázlata
a/ „...ha valaki Krisztusban van, új teremtés az” (2Kor 5,17)
Isten a
tőle elszakadt – és így a bűn, a halál és a Sátán fogságába került –
embernek a bűnesettől fogva elkezdte kinyilatkoztatni szent ítéletével
együtt hosszútűrő szeretetét, megoldást készítő üdvakaratát is. (Vö.
1Móz 3,15.21; 4,4; 5,24; 6,8; 8,21-22; 12,3; 22,18 és így tovább, végig
az Ószövetségen!) Isten az üdvtörténetet beleágyazta az emberiség
történelmébe. Kiválasztotta és néppé tette Izráelt, és választott
népének minden hűtlensége ellenére is fenntartotta és megerősítette
ígéreteit. Így hirdethették egyre gazdagabb tartalommal az ószövetségi
próféták, hogy Isten a Messiás-király = Krisztus elküldésével meg fogja
oldani az ember életét tönkretevő – és
az egész teremtettségre kiható – bajokat,
és Isten királyi uralma – a bűnt és a gonoszt megítélve! –
egyszer teljesen nyilvánvalóan meg fog valósulni a földön és az
örökkévalóságban. (Vö. pl. Ézs 9,1-6; 25,6-8; 35,1-10; 66,18-22...)
„Mikor azonban eljött az időnek
teljessége, elküldötte Isten az Ő Fiát” (Gal 4,4). Jézusban elközelített
Isten országa, de nem úgy, hogy Ő ítéletet tartva fölállította volna
azt, hanem kegyelemmel és bűnbocsánattal, sőt egészen a
kereszt botránya alá rejtetten (pontosan ezt hirdette előre pl. Ézs
53 „érthetetlen” próféciája!). „Ámde Krisztus feltámadt a
halottak közül (ek nekrón! /
ek nekrwn)
és zsengéjük lett azoknak, akik elaludtak” (1 Kor 15,20). Az
üdvtörténetben ezzel bekövetkezett a döntő fordulat.
Isten az Ő
váltsághalált halt Fiának feltámasztásával és felmagasztalásával
elkezdte az új teremtést, ígéreteinek betöltését; éspedig úgy, hogy
bűnös embereket a megfeszített és föltámadott Krisztushoz térít,
megújítja életüket a bűnbocsánat felszabadító hatalmával, és eljegyzi
őket örökre magáénak, megszentelő Szentlelkét adva nékik zálogul (2Kor
5,1-5; Ef 1,3-14). A Krisztusban kapott új élet nemcsak egyénileg jelent
újat, mert a Szentlélek új közösségbe is kapcsolja egymással a
Krisztusban hivőket, az ige és a szentségek hatókörében és az ige
mércéje szerinti cselekvő szeretet gyakorlásában. Krisztus egyházának és
az egyes hivő embernek a reménysége tehát az, – és itt van a bibliai
eszhatológia kiindulópontja!, – hogy amit Isten már elkezdett
Krisztusban, Szentlelke által velünk, azt fogja teljességre vinni
örök szeretetében.
Éppen itt
helyénvaló azonban a figyelmeztetés is: „Megtérés, éspedig egyszer
megkezdődő, holtig tartó, az Istenviszonyon mint alapon kezdődő és az
élet minden viszonyulására kiható megtérés nélkül Isten országának, a
menny királyságának reménysége hamis reménység” (Zsigmondy Á.: A
keresztyén reménység etikai konzekvenciái, LP 1956. évi l.sz. 38.1p.).
b/ „Íme, eljövök hamar, velem van
az én jutalmam, és megfizetek mindenkinek a cselekedete szerint” (Jel
22,12)
Ahogyan az
Úr Jézus kereszthalálában és föltámadásában, ugyanúgy az Ő eljövetelében
is az emberiség történelmének eseményévé teszi Isten a megváltást. Ezt
nem szabad letompítani semmiféle „exisztenciális” értelmezéssel. Noha az
Úr eljövetelének idejét nem tudhatjuk, számunkra egyáltalán nem
lényegtelen a történelem. Az első keresztyének a saját életükben várták
Őt, és ez nem tévedés volt. Ellenkezőleg: ez volt és ez ma is a helyes
magatartás az Úr iránt. Szabad nekünk is a saját életünkben várni Urunk
visszajövetelének valóságos eseményét, és nem tévedés, ha – minden
számítgatás nélkül – korunkban ennek előjeleit ismerjük föl. Urunk
nemcsak azt mondta, hogy „sem a napot, sem az órát nem tudjátok” (Mt
25,13), hanem azt is: „Tanuljátok meg a fügefáról vett példázatot... Így
ti is, amikor mindezt látjátok, tudjátok meg, hogy közel van Ő, az ajtó
előtt” (Mt 24,32-33). Mi mindent kell ma látnunk – soha eddig nem
tapasztalt mértékben – a világban növekvő zűrzavar és katasztrófák terén
(vö. pl. Mt 24,4-14)!
„A Biblia
azt tanítja, hogy Urunk eljövetele a Gyülekezetért közel van. A világ
politikai, gazdasági, társadalmi és vallási tevékenységének irányvonalai
számomra növekvő mértékben azt mutatják, hogy Urunk hamarosan eljön. Azt
is meg kell azonban látnom, hogy az irányvonalak és körülmények
ugyanilyenek voltak az apostolok napjaiban is, ami azt eredményezte,
hogy az Úr eljövetelét ők is teljes mértékben saját napjaikban várták.
... Más szavakkal, meg kell
különböztetnünk Urunk eljövetelének közelségét (vagyis, hogy Ő bármelyik
pillanatban eljöhet) attól a vélekedéstől, hogy neki egy bizonyos
időpontban el kell jönnie. Az a bizonyos idő az Ő kezében van.” (Bill
Randolph: Útmutató a bibliai próféciák megértéséhez, Ev. Kiadó,
74.1p.)
c/ „Boldog és szent az, akinek
része van az első feltámadásban” (Jel 20,6) – Feltámadás a halottak
közül
„...eljön az óra, amelyben mindazok, akik
a sírokban vannak, hallani fogják az Ő hangját, és kijönnek, akik a jót
tették, az élet feltámadására, akik pedig a rosszat cselekedték, az
ítélet feltámadására” (Jn 5,28-29). Több helyen csak ilyen röviden
összefoglalva szól az Újszövetség arról, hogy mindenki sorra kerül a
föltámadásban, és „mindnyájunknak meg kell jelennünk a Krisztus
ítélőszéke előtt” (2Kor 5,10).
Másutt
azonban vagy világosan szó is van róla, vagy pedig a mondottak
értelméből következik, hogy a feltámadásnak sorrendje van. (Vö.
különösen is 1Kor 15,20-28 és Jel 20,4-6!)
Az Úr eljövetelének első fázisa az, hogy
feltámasztja az övéit: „az ő eljövetelekor következnek azok, akik a
Krisztuséi” (1Kor 15,23b). Az akkor élő hivőket pedig elragadja magához
Jézus Krisztus a világból: „nem mindnyájan aluszunk el, de mindnyájan
elváltozunk” – írja erről Pál apostol (1Kor 15,51). Másutt pedig az Úrra
hivatkozva ezeket írja: „...ezt az Úr szavával mondjuk nektek, hogy mi,
akik élünk és megmaradunk az Úr eljöveteléig, éppen nem előzzük meg
azokat, akik elaludtak. Mert maga az Úr fog leszállni az égből riadóval,
arkangyal szavával és isteni kürtzengéssel és először azok támadnak fel,
akik meghaltak a Krisztusban. Azután mi, akik élünk és megmaradtunk,
azokkal együtt felhőkön ragadtatunk a levegőbe az Úr elé és így
mindenkor az Úrral leszünk.” (1Thessz 4,15-17). Az elragadtatással, az
Úrhoz való fölvétetéssel kapcsolatos igék: Mt 24,(37-)40-44; Lk 17,(26-)
34-37; 1Kor 15,50-53; 1Thessz 4,15-5,4.
Néhány
helyen kifejezetten halottak közül való feltámadásnak is nevezi ezt a
feltámadást az Újszövetség: ek nekrón /
ek nekrwn
(Mk 12,25; Lk 20,35; Fil 3,11). Maga az Úr Jézus szól így róla, amikor
a szadduceusok a feltámadással kapcsolatban akarják a kérdésükkel
megfogni Őt: „...akik méltóknak tartatnak arra, hogy a jövendő világnak
és a halottak közül való feltámadásnak részesei legyenek, sem nem
házasodnak, sem férjhez nem mennek. Meg sem halhatnak többé, mert
hasonlók az angyalokhoz, és az Isten fiai, mivel a feltámadás fiai” (Lk
20,35-36). Ha az idézett
igében az „ek nekrón”-t a szokásos módon úgy fordítjuk (pontatlanul!),
hogy „halálból”, akkor csak azt a következtetést lehetne levonni ezekből
az íráshelyekből, hogy nem mindenki támad föl. A Szentírás egyértelmű
üzenete viszont az, hogy mindenki föltámad, de ennek sorrendje van! Dán
12,2a és Jel 20,4b alapján az is világossá válik, hogy a Krisztus-test
tagjain kívül még az első feltámadáshoz fognak tartozni az ószövetségi
szentek és az antikrisztusi időszak vértanúi is.
Amikor Jézus Krisztus magához veszi az
övéit, az meglepetés lesz (Lk 21,34-36). Ekkor ki fog derülni, hogy kik
tartoztak valóban az Ő egyházához. Jól figyelmeztet erre Urunknak a tíz
szűzről mondott példázata, vagy pl. ez az ige is: „Mert részeseivé
lettünk a Krisztusnak, ha ugyan az elkezdett bizodalmat mindvégig erősen
megtartjuk” (Zsid 3,14; vö. Mt 25,1-13).
Akik
„boldogok és szentek” (Jel 20,6), mert részesei lehetnek az első
feltámadásnak, azoknak is oda kell állniuk az Úr elé számadásra. Annak
teljes érvénye mellett, hogy „nincs tehát immár semmi kárhoztatásuk
azoknak, akik a Krisztus Jézusban vannak” (Rm 8,1; vö. Jn 5,24),
hatalmas ösztönző erőt jelent az, amiről Pál apostol így ír: „Azt pedig,
hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát,
szénát, szalmát; az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik
meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek
mit ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni” (1Kor 3,12-13). Ezzel
együtt is, azoknak, akik Krisztuséi, az a reménysége, hogy üdvözítő
Urunk „elváltoztatja a mi nyomorúságos testünket az Ő dicsőséges
testéhez hasonlóvá" (Fil 3,21; vö. 1Jn 3,2). Ebben jut teljességre
személyes életünk megváltása a test megváltásával (vö. Rm 8,23): Urunk
örökre megszabadít a bűn zsoldjától is!
A
keresztyén reménység tehát nem valami „lélekhalhatatlanság” sápadt
eszméje csupán. A testestől-lelkestől megromlott embert üdvözítő
kegyelmével Krisztusban testestől-lelkestől helyreállítja és dicsőségébe
vonja Isten. Ugyanakkor, miközben el kell vetnünk a görög filozófia
„lélekhalhatatlanság” gondolatát, meg az ördögi gyökerű spiritiszta
képzelgéseket, ne feledjük el, hogy Urunk a gazdag és Lázár
példatörténetében (Lk 16,19-31), valamint a kereszten megtérő latornak
mondott szavában (Lk 23,43) azt is világossá teszi: lényünk, tudatos
létezésünk nem szűnik meg a halálban. Ezért mondhatja a Jézus Krisztust
Urának ismerő és a feltámadás reménységét valló ember ezt is: „nékem az
élet Krisztus, és a meghalás nyereség” (Fil 1,21). De nem a halál után
vágyódik, hanem odaszánja magát Jézus Krisztus szolgálatára (vö. Fil
3,8-11), tiszta szándékkal (vö. lJn 3,3), élő reménységben (1Pt 1,3-9).
d/ „...ezek életre keltek, és
uralkodtak a Krisztussal ezer esztendeig” (Jel 20,46) – Krisztus
messiási uralma és Izrael reménysége
Jézus
Krisztus újszövetségi ekklésia-jának (ekklhsia)
mennyei elhívása, polgárjoga és reménysége van. Az Újszövetségben
azonban elég világosan körvonalazódik az is, hogy a Messiás dicsőséges
földi uralkodásáról szóló ószövetségi próféciák be fognak teljesedni, és
az Úr Jézus Krisztus uralma az Ő eljövetelével még ezen a földön
megvalósul.
A
legismertebb ezzel kapcsolatban a Jelenések könyvében szereplő „ezeréves
birodalom” képzete, amelyet annyiszor félreértettek és amelynek
értelmezése annyi vihart kavart az egyháztörténet folyamán. Az igében
nem arról van itt szó, hogy „a halottak feltamadása előtt – az
istentelenek teljes leigázásával
– az istenfélők szerzik meg a
világuralmat”; ezt a tévtanítást joggal utasítja el az Ágostai Hitvallás
XVII. cikke (a másik, ördögien hamis tévtannal együtt, hogy végül
mindenki üdvözül). Az „ezeréves birodalom” az ige szerint nem a hivők
világuralma, hanem Krisztus uralkodása, melyben Ő ad részt azoknak is,
akiket az első feltámadásban dicsőségébe emelt. Az, amit erről a
Jelenések könyvében találunk, szerves egységben van azzal, amit maga az
Úr Jézus mondott, meg amit Pál is tanúsít: Krisztus feltámadott
gyülekezete Ővele együtt jelenik meg dicsőségben, Ővele együtt fog
ítélni és uralkodni (Mt 19,28; Lk 22,30; 1Kor 6,2-3; Kol 3,4; 2Tim 2,12;
Jel 2,25-26; 20,4-6). Ez azonban Isten szeretetének csodálatos ajándéka
lesz, nem pedig a hivők „hatalomátvétele”! „Az ,uralkodás' értelme az,
hogy minden tekintetben hiánytalanul megvalósuljon Isten jó és tökéletes
akarata. Krisztusnak és övéinek az uralma éppen ezért Isten kegyelmének,
jóságának és szeretetének ajándékát hozza a világnak.” (Karner Károly:
Apokalipszis, Budapest 1990., 200.1p.)
Az Úr ezért
nevezi „újjászületés”-nek (palingenesia /
paliggenesia
– Mt 19,28) azt, ami az Ő eljövetelével kezdődik a világ számára. Péter
pedig így prédikálhatott Jeruzsálemben (mielőtt még a pogányokhoz
kellett volna menni közvetlenül az evangéliummal): „Tartsatok tehát
bűnbánatot, és térjetek meg, hogy eltöröltessenek a ti bűneitek; hogy
eljöjjenek az Úrtól a felüdülés idői, és elküldje Jézust, akit Messiásul
rendelt nektek” (ApCsel 3,19-20). Ennek alapján válik érthetővé az is,
hogy Pál miért beszél arról, hogy a szenvedő, vajúdó teremtett világ, a
természet öntudatlanul Isten fiainak lelepleződését sóvárogja (Rm
8,18-23). Ez a lelepleződés akkor fog bekövetkezni, amikor Jézus
Krisztus megjelenik hatalomban és dicsőségben, övéivel (vö. Mk 13,26 és
Rm 8,17), és a felüdülés, helyreállíttatás időit hozza el a világnak.
Amint már
Péter előbb idézett szavai is utaltak rá: mindez szerves kapcsolatban
van Izráel reménységével. Az ószövetségi próféták a földön megvalósuló
„Isten országát” várták és hirdették, amikor Isten helyreállítja
választott népét, Izráelt is. A feltámadott Úr mennybemenetele előtt
efelől érdeklődtek a tanítványok is: „Uram, nem ebben az időben állítod
helyre a királyságot Izráelnek?” (ApCsel 1,6). Jézus Krisztus nem
utasította el ezt a várakozást, hanem azt mondta: „Nem a ti dolgotok
tudni az időket és alkalmakat, amelyeket az Atya a maga hatalmába
helyezett” (ApCsel 1,7).
„Mivel
Istennek minden ígérete Jézus Krisztusban igenné és ámenné lett, ezért
az egyháznak az ószövetségi ígéretek iránt való hitét és engedelmességét
is azzal lehet megmérni, hogy milyen hűséggel tesz bizonyságot az
Izraelnek tett ígéretekről – mind a keresztyének, mind Izrael, mind a
népek felé. ... Abba a hitvallásba, hogy Krisztus a világ reménysége, a
mi felismerésünk és meggyőződésünk szerint is beletartozik Istennek az a
kijelentett titka, hogy amikor Krisztus, a világ reménysége visszajön,
az egész Izrael így fogja köszönteni: ,Áldott, aki jő az Úrnak nevében!'
(Róm. 11:25,26; Luk. 19:33).” (A magyarországi evangéliumi egyházak
bizonyságtétele a keresztyén reménységről, LP 1954. évi 8.sz.,
339-340.1p.)
Igen, Isten gyűjti össze Izráel népét a
világ minden népe közül az atyák földjére (Ézs 11,11-12; 27,12-13; Jer
16,14-15; Ez 11,17; Zak 10,8-9...), keresztül kell menniük a nagy
nyomorúságon az antikrisztusi időben (Jer 30,7; Dán 12,1; Mt
24,21.29...), és közülük kerül ki a „száznegyvennégyezer pecséttel
megjelölt Izráel fiainak minden törzséből” (Jel 7,4b).
Izráelre
úgy kell tekintenünk, mint akik az Isten igazságával való
szembeszegülésük ellenére is „szerelmetesek az atyákért, mert
megbánhatatlanok az Isten ajándékai és az Ő elhívása” (Rm 11,28b-29).
Ezzel kapcsolatosan hadd idézzem a református zsidókeresztyén Kádár
Imre néhány sorát: „Az írások szerint az üdvtörténet legközelebbi
nagy pillanata az lesz, amikor Jézus az Ő egyházát elragadja erről a
földről. Akkor következik az emberiségre a nagy nyomorúság ideje.
Amennyire az Írást megérthetem, Isten az egyház felvitetése után sem
marad a földön bizonyságtevők nélkül és éppen a maradék Izráel lesz a
misszió elpecsételt népe (Jel. 7:3-8). ... Akik Izráelből most
elutasítják az üdvösség evangéliumát, talán arra tartatnak fenn, hogy
majd az antikrisztusi időben legyenek Jézus papjaivá?! ,És lészen, hogy
amiképpen átok valátok a pogányok között, óh Júda háza és Izráel háza,
azonképpen megszabadítlak titeket és áldássá lesztek!' (Zak. 8:13.)” (Dr.
Kádár Imre: Az egyház felelőssége Izráelért, Jó Pásztor, 1947.,
22-23.1p.)
Az Úr Jézus
eljövetelét megelőzően nagy katasztrófákat, gonoszságot, istentelenséget
és antikrisztusi zsarnokságot átélt világban (vö. Mt 24; Mk 13; Lk 21;
2Thessz 2,1-12; 2Tim 3,1-9; és különösen Jel 6-19) Izráel és a népek
megítélésével kezdődik el az Ő messiási uralma (vö. Jóel 4,12; Jel 20,4;
Mt 19,28; s az akkor élő népekről van szó Mt 25,31-46-ban is). Akik
bemehetnek közülük Krisztus országába, földi áldásokban részesülnek. Az
ószövetségi próféták csodálatos színekkel festik meg a messiási időt: a
népek közötti béke és igazságosság kora lesz az, megújul a természet és
még az állatok között is béke lesz (lásd pl. Ézs 2,1-4; 11,1-10...).
Mindezekben a legfontosabb pedig az, hogy a Sátán meg lesz kötözve
ekkor, és Krisztus által Isten uralma érzékelhető és kétségbevonhatatlan
áldásokkal teljes lesz mindenki számára (vö. Jel 20,1-3).
e/ „De új eget és új földet
várunk az Ő ígérete szerint” (2Pt 3,13) – Utolsó ítélet, örök új
teremtés
Krisztusnak
„addig kell uralkodnia, míg lába alá nem veti valamennyi ellenségét”
(1Kor 15,25). Földi messiási uralma végén „egy kis időre” „a Sátán
elbocsáttatik börtönéből, és elmegy, hogy megtévessze a népeket” (Jel
20,3.7-8). Kiderül ekkor, hogy sokan még Krisztus látható uralmának
áldásai ellenére is szívükben ellenségesek maradtak Istennel szemben.
Isten az Ő ítélő szentségének emésztő
tüzével válaszol az Ő megbizonyított jósága ellen gonoszul lázadó
teremtményeknek: az ördög az örök gyötrelem helyére kerül (Jel 20,10), a
régi föld és ég, mely színhelye volt a bűnnek, elmúlik (Jel 20,11; vö.
pl. Zsolt 102,26-27; 2Pt 3,12).
„Mint
utolsó ellenség töröltetik el a halál” (1Kor 15,26). Sorra kerülnek a
többi halottak (Jel 20,5), a feltámadás „vége” is (1Kor 15,24). Akik nem
ismerték Krisztust és nem hittek Őbenne, azoknak is oda kell állniuk a
„nagy fehér trónus”, az ÚR ítélőszéke elé, hogy cselekedeteik szerint
megkapják ítéletüket. De megnyittatik ott az „élet könyve” is! Mit
jelent ez? Szabad arra gondolnunk, hogy akik nem hallottak Krisztusról
és nem tartoztak Isten ószövetségi kiválasztottai közé sem, azok
sincsenek eleve kizárva az üdvösségből! Isten, akinek igazsága az Ő
túláradó hűsége és szeretete, ismeri a szívek titkait (vö. Rm 2,15-16)!
Csak aki nincs „beírva az élet könyvébe”, annak része a „második” halál,
a kárhozat, az Isten rajta maradó haragjának örök gyötrelme (vö. Jel
20,11-15). Mindemellett egyértelmű marad, hogy az üdvösségben, az örök
életben egyedül csak Jézus Krisztusért, az Ő kereszthaláláért, Isten
ingyen kegyelme alapján részesülhet bárki is, mert az „élet könyve” „a
megöletett Bárányé” (Jel 13,8).
Isten
véghez viszi üdvtervét. Biztosít afelől igéjében, – és Szentlelkének
belső bizonyságtétele által szívünkben, – hogy az új ég, új föld és új,
mennyei Jeruzsálem ígérete nem mese. „A trónuson ülő ezt mondta: ,Íme,
újjáteremtek mindent'. És így szólt: ,Írd meg, mert ezek az igék
megbízhatók és igazak!'” (Jel 21,5). Jézus Krisztus, az Isten Fia és
Ember Fia által be fog teljesedni, hogy Isten lesz minden mindenekben, s
ebbe az örök harmóniába öleli bele megváltottainak életét (vö. 1Kor
15,28).
„Az új
világ nem olyan lesz, hogy ne függene össze a régivel. Az eljövendő föld
nem ‚másik', hanem ‚új'. Különben nem hívhatnánk ‚új földnek'. Ha János
új ,eget' és új ‚földet' lát, ez azt bizonyítja, hogy az
örökkévalóságban továbbra is lesz valamiféle különbség a mi bolygónk és
a mennyei helyek között. Minden átváltozás és megdicsőülés mellett is a
bevégzettségben a világmindenség új terve valamiképpen a réginek
megfelelő lesz.” (Erich Sauer: A Megfeszített diadala,
Primo – Ev. Kiadó, 200-20l.lp.)
Mindenesetre, amint az már Krisztus messiási uralmával kapcsolatosan is
igaz, itt még inkább kitűnik, hogy az Isten által készített üdvösség
igazi szépsége nekünk, most, megváltottan is a bűn kísértését és
következményeit hurcolva még testünkben, felfoghatatlan. „Amiket szem
nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem sejtett, azokat
készítette az Isten az Őt szeretőknek” (1Kor 2,9). Mégis, a mennyei öröm
előíze már most Krisztus által személyesen beavatva lenni Isten tervébe,
melynek beteljesedéséről így ír János: „Íme, az Isten sátora az
emberekkel van, és Ő velük fog lakni, ők pedig népei lesznek, és maga az
Isten lesz velük; és letöröl minden könnyet a szemükről, és halál sem
lesz többé, sem gyász, sem jajkiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert
az elsők elmúltak” (Jel 21, 3b-4). És még egy fontos részlet, amely az
ÚRral való közvetlen közösséget fejezi ki: „Nem láttam templomot a
városban, mert az ÚR, a mindenható Isten és a Bárány annak temploma”
(Jel 21,22).
János
szavával mondom rá én is Isten üdvösséges tervére: „Ámen. Jövel, Uram
Jézus!” (Jel 22,20). És hirdetem magamnak és másoknak, az Úr Jézus
nevében: „Aki szomjazik, jöjjön! Aki akarja, vegye az élet vizét
ingyen!” (Jel 22,17b), és: „mindenki, akiben megvan ez a reménység
Őiránta, megtisztítja magát, amint Ő is tiszta” (lJn 3,3).
ADÁMI LÁSZLÓ ev. lp.
H-2723 NYÁREGYHÁZA NYÁRY PÁL u. 15.
Tel.:25
Megjegyzés:
Az e s c h
a t o 1 o g i a (escatologia)
szó átírásánál Prőhle Károly professzorunk írásmódját követtem: „eszhatológia”,
a közismertebb „eszkatológia” helyett. A szó jelentését az „Idegen
szavak és kifejezések szótára” (Akadémiai Kiadó – Budapest 19742)
így határozza meg: „a hittudománynak az az ága, amely a világ sorsával
és elmúlásának problémáival foglalkozik, valamint azzal, hogy mi lesz az
emberekkel haláluk után”.
|
|