Garai András honlapja
Luther rózsa   Vissza

Előre

 

.

„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn. 3,16)

.

 

Nyíregyházi Evangélikus Egyházközség

H - 4400 Nyíregyháza, Luther tér 14.

Tel/fax: 42/508-770

 

Adámi László evangélikus lelkipásztor

 

Hajdú-Szabolcsi Evangélikus Egyházmegye

Fórumának (jelöltek bemutatkozása, 2006. március 14.)

Nyíregyháza, Luther u. 7.

 

 

 

Kedves „Fórumozók”! Kedves érdeklődő Testvérek!

 

Amikor az esperes-jelöltek listáját véglegesítő egyházmegyei közgyűlés után ennek a „fórumnak” az ötletéről értesültem, azt meglehetősen nagy idegenkedéssel fogadtam. A jelölteknek föltett kérdésekre vonatkozó válaszaim, bizonyságtételem megírása közben sem dőlt el még bennem, hogy – első reagálásaimhoz képest mégis – jelen leszek-e a fórumon. A fórum kijelölt időpontjában is gyülekezeti szolgálatomat végezném legszívesebben, a nagykállói bibliaórás testvérek kedves, Isten élő igéjére vágyódó, imádkozó, kicsiny missziói közösségében!

Mielőtt rátérnék az esperes úr és az egyházmegyei felügyelő úr által hozzám is eljuttatott kérdésekre, hadd álljon itt az a lényegre törő bemutatkozásom, amit néhány hónapja a püspök-jelöltnek ajánlottak honlapjára küldhettem be:

„Mint akit Jézus Krisztus a vérén vásárolt meg, nem emberek kedvét, hanem emberek üdvét kell keresnem, Isten akarata szerint. Nem szertartásmesternek rendelt az Isten, hanem az Ő szolgájának, hogy az Ő igényével és az Ő igéjével szembesítsek mindenkit, akit csak elér a szavam. Nem a magunk egyházát kell tákolgatnom, hanem a múlandó szervezeti keretek/állványzatok között Krisztus egyháza építésén kell dolgoznom. Nem az elfajzott ökumenizmus idegen oltárán kell áldoznom, hanem az Úr Jézus iránti személyes hit engedelmességében kell azokkal a szeretet-közösséget / egységet megtalálnom, imádságban és munkában megélnem, akik a lényegben a csonkíthatatlan és kiegészíthetetlen evangéliumhoz ragaszkodnak (vö. Jn 17,20-21 és Gal 1,6-10).”

 

Először a Bozorády Zoltán esperes úr által jegyzett kérdéseket veszem sorra.

 

1. Néhány mondat hitrejutásáról

Diósjenőn születtem, 1955. május 12-én, s a nógrádi evangélikus templomban kereszteltek meg 1955. Pünkösdjén. Szórványban élő evangélikus család voltunk. Kisgyermek koromban rengeteg római katolikus hatás ért, első sorban szeretett apai nagymamámon keresztül; de tőle hallottam Jézusról is. Családunk vallásossága a hamis „Mária”-kultuszon kívül más babonás-okkult elemekkel is terhelt volt. Istennek azonban úgy tetszett az Ő nagy irgalmából, hogy általános iskolás koromtól a dunakeszi evangélikus gyülekezetben nevelkedve sok mindent megismerjek a Bibliából, s konfirmációm után sem maradtam el a gyülekezetből. Az első komolyabb döntésre 15 és fél éves koromban Mt 10,33 igéjével ösztökélt Isten: féltem attól, hogy Jézus Krisztusnak meg kelljen tagadnia engem, ha én megtagadom Őt, - és így inkább kiléptem a KISZ-ből. A hitre és a szolgálatra való elhívásomat ilyen igékkel készítgette az Úr: „Eljegyezlek téged magamnak…” (Hós 2,18/Károli ford.) és „Nem ti választottatok engem…” (Jn 15,16). Amikor érettségi után – visszavonva jelentkezésemet a Műszaki Egyetemről – jelentkeztem az Evangélikus Teológiai Akadémiára, Pietilä: „A bűn mardosása és az Isten békessége” c. könyve volt Isten eszköze abban, hogy lelkészem előtti személyes bűnvallásban – 1973. júliusában – kitárjam szívemet az Úr Jézus befogadására. Hivő életem első időszakát még nagyon leterhelték ördögi kényszergondolatok gyötrései, de Jézus Krisztus nem engedett ki a markából!

 

2. Mit jelent a Szentírás személyes életében?

            Ez elválaszthatatlan attól, hogy mit jelent szolgálatomban is. A Szentlélektől ihletett Írásoknak minden részlete az Úr Jézus Krisztusban, Isten testté lett Igéjében, a megfeszített, föltámadott és eljövendő Megváltóban nyeri el értelmét: és így abszolút tekintély számomra. Azért hiszek az Írásnak, mert Jézus Krisztusnak hiszek! Ő mondja ki ezt a megfellebbezhetetlen tételt: „az Írást nem lehet érvénytelenné tenni / fel nem bontható” (Jn 10,35). Az Ő szavára várok, miközben a Szentírást olvasom és kutatom, vagy családunkban együtt olvassuk nap mint nap. Mennyiszer tette Szentlelke által elevenné és személyesen nekem/nekünk szólóvá az olvasott igét az Úr! Eligazított és helyre igazított, megvigasztalt és nem engedett megalkudni, leleplezett és bocsánatával magához vont: egyszóval éltet… Szolgálatomban is arra van szükségem, hogy a megértett ige, mint az Úr mondanivalója, éljen bennem. (Miközben egyáltalán nem becsülöm le a történelmi, nyelvészeti, irodalmi stb. ismeretek fontosságát a Szentírás helyes megértésével kapcsolatosan, rá kell mutatnom, hogy a hitetlenség előfeltevéseit és sablonjait – sokszor kimondatlanul – alkalmazó ún. „tudományosság” éppen a valódi belső történeti, üdvtörténeti összefüggéseket „nyírja ki” a Szentírásból, hogy az Isten igéjében meglévő harmonikus egységet helyettesítse a saját gondolatsémáival… A Bibliát jól érteni csak úgy lehet, ha kérem és engedem, hogy az Úr Jézus maga nyissa meg erre az értelmemet. – Vö. Lk 24,44-48.)

            A lelkészi eskümben vállalt kijelentés számomra nem formális, illendőségből elmondott szöveg csupán, nem egy régi, üres csigahéj, hanem állandó eleven elkötelezés: „az Úr Jézus Krisztus evangéliumát a teljes Szentírás szerint, egyházunk hitvallásai értelmében tisztán és igazán hirdetem”.

 

3. Lát-e valami lehetőséget esperesi szolgálatában arra, hogy javuljon a lelkészek közötti testvéri kapcsolat?

            Van ennek a Szentírásban kinyilatkoztatott módja és lehetősége: „Tisztítsátok meg lelketeket az igazság iránti engedelmességgel képmutatás nélküli testvérszeretetre, egymást kitartóan, szívből szeressétek, mint akik nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó igéje által” (1Pt 1,22-23). Íme, a titok nyitja: Újonnan születés („és aki szereti azt, aki szülte, azt is szereti, aki attól született” – 1Jn 5,1b); minden hamisság megtagadása és az igazság iránti engedelmesség; a lelkiismereti/érzelmi presszionálás és a torz beállítások helyett őszinteség és nyíltság; bocsánatkérés (konkrétan) és bocsánatadás. Nekem, nekünk lehetetlen, de Isten még velünk is tud mit kezdeni, ha engedünk neki.

 

            Következzenek most már Abaffy Zoltán felügyelő úr kérdései.

 

1. A jövő egyháza a missziói egyház. A misszió helyzete közvetlen környezetünkben, egyházmegyénkben, figyelemmel a legutóbbi népszámlálás népmozgalmi adataira. Tervek, elképzelések a missziói munka területén.

            A jelen egyháza sem lehet más, csak missziói egyház! Jó néhány évvel ezelőtt hallottam Dr. Szűcs Ferenc református teológiai professzortól Sárospatakon ezeket a mondatokat: „A misszió nem az ember igyekezetén, hanem Isten jelenlétén múlik… A küldött feladata Isten üzenetét elmondani a világnak, az elfogadástól függetlenül… Ha az egyház csak önmagát akarja megőrizni, elvész”. Szívesen idézem Bozorády Zoltánnak a közel 6 éve, újból megválasztott esperesként mondott szavait is: „Az egyház számára az elhívás és a küldetés kettős feladatot jelent. Először is őrizni és pásztorolni a Krisztus közöttünk lévő egyházát. Természetesen nagyon fontosnak tartom, hogy megőrizzük azokat, akik már Isten gyermekeivé lettek, segítsük őket, hogy megmaradjanak a hitben. Másodszor, hogy segítsük tanítvánnyá lenni azokat, akik még nem ismerik, nem fogadták el Jézust” (MISSZIÓ, EVANGÉLIZÁCIÓ, DIAKÓNIA – egyik sem lehet a másik nélkül; Ev. Élet, 2000. nov. 12.).

            A lelkész sem a nagy gyülekezetben, sem a szórványban nem juthat el mindenkihez. Heti 10-15 igeszolgálati alkalom (istentiszteletek, bibliaórák, más órák, temetések stb.), az azokra való készülés, lelkigondozói beszélgetések és egyéb feladatok mellett ez fizikai képtelenség is. Annál inkább fontosnak tartom, hogy minél több helyen legyen rendszeres bázisalkalom, ahová az ott lakóknak el lehet jönni: Nagykállóban pl. 4 éve még nem volt bibliaóránk (csak havi két istentisztelet), most hála az Úrnak, van (úgy, hogy saját helyiségünk nincs a városban)! Az lesz a misszió, ha az Úr Jézussal élő, hitben járó bibliaórások életén meglátszik az ige ereje és öröme, és ők maguk úgy dolgoznak hétköznapi feladataikban, úgy látogatnak, úgy hívogatnak, hogy azon keresztül Isten Lelke érint meg embereket.

            Az a misszió, amit a nyírteleki evangélikus fiatalok csinálnak az „Érted” c. lapjukkal (és honlapjukkal) pl.: ezt a friss, evangélizáló, érdekes (nem „papos”) lapjukat minden háztartásba eljuttatják Nyírtelek városában, s jut belőle többi gyülekezeteinknek is. Érdemes lenne egyházmegyei támogatást is adni nekik (egyházmegyei beleszólás nélkül) a nagyobb terjesztéshez; s javaslom: közülük kell egyházmegyei ifjúsági felelőst választani! Tudom, hogy Nyírtelken más, pl. a szenvedélyek rabságában vergődőkért végzendő misszióra is készülnek… Mint aki 1997-től 2001-ig a Dél-Pest Megyei Evangélikus Egyházmegye evangélizációs és missziói felelőse voltam, fontosnak tartanám, a gyülekezeti evangélizációkon túl, a lelkészi és presbiteri csendesnapokat, meg az egyházmegyei evangélizációs és missziói napokat is. És jó lenne, ha újból jelentőssé válnának pl. az Élimben tartott missziói órák…

 

2. Egyházkormányzás, azon belül az ökumenikus kapcsolatok helyzetének javítása egyházmegyénkben.

Két különböző téma van itt összefogva, én szétválasztom.

a) Egyházkormányzás. Ez nem reprezentáció, hanem munka: szervezeti és szervezési feladatok, jó és szabályos eljárással folyó döntés-előkészítések, döntéshozatalok és intézkedések, tárgyalások és állásfoglalások; segítése a jó rendnek gyülekezeti életben és adminisztrációban… S mindeközben el ne felejtsem és el ne felejtsük, hogy egyházkormányzásunknak Urunk programjába kell beleilleszkednie, aki maga építi és kormányozza egyházát Szentlelkével, igéje által!

            b) Ökumenikus kapcsolatok. Ebben a kérdésben radikális mondanivalóm van: a lelki szolgálat terén csak az evangéliumi-protestáns együttműködésben veszek részt! Más kérdés a társadalomban való megjelenés: az egyházakat közösen érintő ügyekben, egyházi intézményeink védelmében stb. természetesen szükséges az akcióegység a katolicizmus képviselőivel és másokkal is. De lelki közösséget nem vállalhatok ott, és annak a látszatát sem mutathatom azokkal (nem egyszer valóban testvérekkel!), akik Krisztus evangéliumának a lényegét ferdítik el saját körükben, pl. a Mária (és más szentek) nevével visszaélő hamis kultusszal, az antikrisztusi pápai hatalmi igénnyel, vagy bármi más idegen lelki hatással! Minderre nézve Lutherrel vallom: „Ebben a kérdésben sem lehetünk sem elnézők, sem engedékenyek” (Schmalkaldeni Cikkek Második tétel 17. szakasz). Isten igéjének, de a tévelygés rabságában lévő testvérnek / embertársnak a szeretete is erre kötelez!

            Akit érdekel és izgat ez a kérdés, annak szívesen kezébe adom azt a cikkemet, amely a Keresztyén Igazság 1998. tavaszi számában is megjelent: Állásfoglalás a megigazulás „közös értelmezéséről” szóló LVSZ-Vatikán Nyilatkozat kapcsán. Két korábbi nyáregyházi lelkipásztori jelentésemből is hadd idézzek röviden:

            „Valaha magam is naivan ökumenikus gondolkozású voltam, de most már elég régóta tudom, hogy az, ami a felekezetek közeledésében ,megbékélt különbözőség’ címén egyre tovább halad, nem az Úr Jézus akarata szerinti (vö. Jn 17,20-21) lelki egység, hanem fokozódó mértékben valami más. És azt is tudom, hogy ez az ,ökumenizmus’ nem fog megállni a névleges keresztyénség határainál! (1999. évről).

            A Szentírás abszolút tekintélyét elfogadó, az Úr Jézus Krisztusnak bűnbánatban fogant hittel engedelmeskedő és a Szentlélek vezetését őszintén kereső bizonyságtevők szolgálata nyomán adott Isten ébredést nemzedékről nemzedékre, hogy emberek igazán hivővé legyenek és az örök életre jussanak, örvendezzenek Isten kegyelmének, és életükkel magasztalva az Úr igéjét, terjesszék azt maguk is. Így és ezért létezik ma is Magyarországon evangéliumi keresztyénség. És ezért nem szabad elhalkulnia ma sem a magyar protestantizmus évszázadokon átívelő, hitvalló tiltakozásának minden, eredendően pogány gyökerű, vallásos embermagasztalással szemben, hanem bátran bizonyságot kell tennünk arról, hogy mi csak egyetlen közbenjárót ismerünk a Bibliából Isten és emberek között: Jézus Krisztus az, a bűneinkért meghalt Megváltó és a feltámadott, eljövendő, mindenki felett ítéletet mondó Bíró (vö. 1Tim 2,5-6).” (2000. évről).

            Ezek számomra olyan jelentőségű kérdések, amelyekre vonatkozóan csak azt mondhatom: „Úr Jézus, kész vagyok irántad való engedelmességben elvágni a magam útját, csak meg ne tagadjalak Téged”!

 

3. Egyházépítés, egyházmegyei programok a jövőben, a reszort feladatok javításának munkamódszerei.

4. Kiemelt céljaim az egyházmegyei irányítás területén.

Erről a két kérdésről viszont összefoglalóan szólok. A misszió témájánál már részben említettem, hogy szükségesnek tartom az egyházmegyei szintű csendesnapokat, találkozókat, evangélizációs és missziói alkalmakat, presbitereknek, gyermekmunkásoknak, ifjúsági és felnőtt bibliakörök vezetőinek konferenciáját stb. Mindehhez szükséges, hogy egyházmegyei munkaterv készüljön, mégpedig úgy, hogy a megyei programokat be lehessen építeni a gyülekezeti munkatervekbe is. Újból szülessenek gyülekezeti munkatervek! Készüljenek évi lelkészi jelentések, melyeket az egyházközségi közgyűlés vagy a képviselőtestület meg is hallgat; és ezek alapján készüljön esperesi jelentés, mely számba veszi az egyes gyülekezetek helyzetét. A megválasztandó munkaági felelősök néhány pontos programjavaslatot terjesszenek be, s majd jelentéseik is sorra kerüljenek az egyházmegyei gyűléseken. Az utóbbi években az egész egyházmegye életét átfogóan igazából csak a számvevőszék munkája volt kiemelkedő. Tartsuk számon és tájékoztassuk egymást!

            E mulandó keretek és állványzatok között pedig Urunk gyarapítsa az Ő egyházát az üdvözülőkkel!

 

            Jelölt-társaimnak s a fórum minden részvevőjének Istentől az Ő akaratának keresésében bölcsességet és lelkiismereti érzékenységet kívánva, - miközben magam is az Úr akaratának megértéséért tusakodom -, szeretettel köszöntöm Mindnyájukat. „A kegyelem legyen mindazokkal, akik el nem múló szeretettel szeretik a mi Urunkat Jézus Krisztust” (Ef 6,24):

 

Nyíregyháza, 2006. március 11.

 

                                                                                  Adámi László

                                                                                                                           evangélikus lelkipásztor

 

 
. .