|
Előadás
Nyírszőlős
a Hajdú-Szabolcsi Ev.
Egyházmegye 2004.
március 11. LMK-ülésére
Krisztus iskolájában – holtig tanuló
pap, holtig tanuló gyülekezet
Bevezetés – kontextus
Az utóbbi
időben nálunk is folyamatosan népszerűsítik, sőt – mondhatni –
sulykolják belénk az „életen át tartó tanulás” eszméjét, fontosságát.
Tanfolyamok, kurzusok, tréningek óriásivá duzzadt kínálata vesz körül:
vannak kifejezetten a különböző képzések szervezésére, megrendezésére
szakosodott cégek, melyek természetesen a tanfolyamok piacán üzleti
haszonra törekednek. Annak is egyre szisztematikusabb megjelenésével
találkozunk, hogy a különböző hivatásokban, munkakörökben
foglalkoztatott embereknek kötelezővé teszik az ilyen-olyan
tanfolyamokon, tréningeken való részvételt, esetleg újabb és újabb
vizsgázásokat; gyűjteni kell a papírokat, meg a kreditpontokat: csak így
maradhatnak meg addig jól végzett munkájukban is olykor… (Persze, akik
abban a pozícióban vannak, hogy ők szabják meg, mit kell teljesíteni,
azok maguk fölötte állnak annak, amit mások számára előírtak: „rájuk nem
az vonatkozik”…) – Észrevehetően „begyűrűzött” ennek a fentiekben vázolt
képzési divatnak a hatása egyházi közgondolkodásunkba is immár.
Az „életen
át tartó tanulás” ilyesfajta értelmezése és hangoztatása pedig valójában
öngerjesztő pótcselekvés, mely mögül nagymértékben hiányzik a
realitásérzék. Miközben lelki-erkölcsi káosszal párosult növekvő
exisztenciális bizonytalanság fenyegeti, sőt gyűri maga alá sok esetben
az egyes embert, meg a családokat, s kihat a társadalmak egészére,
aközben az újabbnál újabb kurzusok, átképzések stb. nem segíthetnek a
képességeik és lehetőségeik korlátait keservesen megtapasztaló emberek
többségén.
A
realitásokhoz tartozik az, hogy öregszünk, betegszünk, fáradunk, és 50
éves korunk tájától – ritka kivételektől eltekintve, akik közé én nem
tartozom – egyre inkább tompul az agyunk: egyre kevésbé tudunk új
ismereteket tartósan rögzíteni! Ugyanakkor realitás az is, hogy létezik
olyan „tudás”, amit semmiféle kurzuson vagy tréningen nem lehet
elsajátítani: a tapasztalatokból leszűrődő érett bölcsesség és a
gyakorlatból származó készség. Hol van ma helye ezeknek? És hol van a
helye az egyházban az évtizedek óta Krisztussal járó emberek mély igei
bölcsességének, meg az Úr szava iránt begyakorolt engedelmességük
készségének?
A kontextus
bemutatása és a döntő kérdések föltétele után hadd vegyem sorra most már
a megadott cím egyes részleteit.
Pap és gyülekezet
Az „életen
át tartó tanulás” gondolatának átfogóbb és józanabb megfogalmazását
hordozza magában a régi magyar népi mondás: „A jó pap holtig tanul,
mégis ostobán hal meg”. (Magyar szólások és közmondások kézikönyve –
Merényi Könyvkiadó.) Ez a mondás tömören kifejez valamit abból, hogy aki
mások vezetésére hivatott és tekintéllyel felruházott, annak – a
rábízottak számára is példát adóan – folyamatosan és szüntelenül
készülnie kell és képeznie magát. A mondás kevesebbet idézett második
fele viszont arra is rámutat, hogy a halállal szemben bármilyen emberi
tisztség és tudás sem állhat meg: senki semmiféle tudással nem törheti
át az ember elé Isten által vont határokat!
Az idézett
népi mondásban ott rejlik persze az a régi – a keresztyénséget az
óegyházi időktől (tulajdonképpen már Ignatiostól) fogva fertőző –
klerikális gondolkodás, amely a „papot” az egyházon belül
megkülönbözteti, sőt fölébe helyezi a „laikusoknak”. Ez a klerikális
fertőzés sajnos ott lappang és újra meg újra felüti a fejét a reformáció
egyházaiban is, tetten érhető most nálunk az istentiszteleti liturgia
átalakítására irányuló törekvésekben, és visszaköszön ennek a mai
előadásnak a megadott címében is.
Luther
ezt írja pedig egyik alapvető reformátori iratában: „… valóban minden
keresztyén a papirend (eredeti szövegben: geystlichs stands) tagja és
közöttük nincs is más különbség, csak a hivatal dolgában”, majd azt is
kifejti, „… hogy minden keresztyénnek Istentől tanítottnak kell lenni,
könnyen megeshetik tehát, hogy a pápa és az ő emberei gonoszok és nem
igaz keresztyének, Istentől nincsenek megtanítva, … viszont egy
alábbvaló embernek helyes értelme van, miért ne követhetnők hát ezt?” (A
német nemzet keresztyén nemességéhez… c. iratból, 1520.). Egy másik
nevezetes, minden klerikális gőgöt lerontó reformátori iratának csak a
címét idézem még ezzel kapcsolatban Luthertől: „Szent-Írásbeli
alapja és oka annak, hogy a keresztyén gyülekezetnek vagyis egyháznak
joga és hatalma vagyon minden tan felett ítélni és tanítót meghívni,
alkalmazni és elmozdítani”.
Magunkra
alkalmazva mindezt, arra kell rámutatnom, hogy ma is időszerű (meg-)
tanulnivalónk annak belátása, hogy lelkészként nem egy külön papi
rendhez tartozunk, hanem a lelkész is egyik tagja a gyülekezetnek,
miközben a megbízatása, szolgálata és felelőssége kétségkívül speciális.
Még élesebben is meg kell fogalmaznom egy tételt Isten igéje alapján: a
lelkész is csak annyiban pap, amennyiben neki magának személyes köze van
Jézus Krisztushaz, mint Urához és Megváltójához, és Istentől született
hittel a szívében tehet – mindazokkal együtt, akik megtértek Őhozzá –
vallomást arról a Jézusról, „aki szeret minket, és vére által
megszabadított bűneinktől, aki országa népévé tett minket, papokká az
Isten, az Ő Atyja előtt: övé a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké”
(Jel 1,5-6; vö. 1Pt 2,1-5 és 1Jn 5,1-5).
Krisztus iskolájában
Előbbi mondataimban fölcsendült már
az a bizonyságtétel, hogy a biblikusan értett megtérés, újonnanszületés
nélkül senki sem tartozhat valójában Isten újszövetségi papi népéhez,
nem járhat Krisztus iskolájába. Krisztus benső ismerete nélkül a
teológiával való foglalkozás is kárhozatosan halálos kanyart vehet, és
arra a félelmetes eredményre vezethet, amiről Pál apostol így ír: „Ezek
mindig tanulnak, de az igazságot sohasem ismerik meg. Ahogyan Jannész és
Jambrész ellenszegültek Mózesnek, úgy álltak ellent az igazságnak ezek a
megromlott értelmű, hit szempontjából megbízhatatlan emberek is” (2Tim
3,7-8). Isten mentsen minket is, meg a szolgálatunkra bízott többi
tagjait is a gyülekezetnek az ilyen „tanulástól”! Krisztus iskolájában
nem lehet egyikünknek sem a „szakértőt” játszani…
Krisztus
iskolájában nem egy halom ismeret megszerzéséről, tanfolyamok
elvégzéséről, módszerek, technikák begyakorlásáról van szó, hanem t a n
í t v á n y s á g r ó l! Arról, hogy tőle tanulhatok, az Ő
megismerésében növekedhetek (vö. 2Pt 3,18): „tanuljátok meg tőlem, hogy
szelíd vagyok, és alázatos szívű” (Mt 11,29) – mondja erről Ő maga,
miután magához hívott, hogy bocsánatával levegye rólunk bűneink terhét,
és boldogító igájába maga mellé fogjon. Lényegre törően kijelenti azt
is, hogy miután hívása megragadta szívünket és hozzá jöttünk, a
megtérésben elkezdett „tudatos bűnbánatban és öntudatlan szentségben” (Túróczy,
Chambers) mit akar Szentlelke hatalmával kimunkálni bennünk: „Ha
megmaradtok énbennem, és beszédeim megmaradnak tibennetek, akkor bármit
akartok, kérjétek, és megadatik nektek. Az lesz az én Atyám dicsősége,
hogy sok gyümölcsöt teremtek, és a tanítványaim lesztek” (Jn 15,7-8).
Krisztus
iskolájában személyre szabott képzés van, nem mi választjuk a tárgyakat
és a felkészülés módszereit, hanem mindent Ő határoz meg. Ennek
szemléltetésére nem tudok most mást tenni, mint egy hosszabb részletet
ide iktatni egy olyan személyes bizonyságtételből, amelyet nemrég
olvashattam újra. Visky Ferencné írta le ezeket „Az Úré a
szabadítás” c. könyvecskéjében (26-27. lp.) életüknek arról a
szakaszáról, amikor férje több más hivő református lelkésszel együtt be
volt börtönözve Romániában, őt pedig hét gyermekével kitelepítették a
Duna-deltába, irtózatos körülmények közé:
„Minden vasárnap reggel jelentkeznünk kellett számbavételre a hivatalos
helyen. Sorbaálltunk és alá kellett írni a jelentkezési nyilvántartót.
Gyakran hallottam és olvastam a közhelyszerű ,életiskoláról’. Van
Biblia-iskola, missziós iskola és még hány féle az elemitől az
egyetemig, de soha nem élt bennem olyan világosan, mit jelent az
alázatosság iskolájába járni. Ha nyílna egy ilyen iskola a földön, azt
gondolom, hamar be kellene zárni tanulóhiány miatt.
Ebben az iskolában tanulgatom és tanulgattam sokszor ismétlésre bukva:
csak egy titok van a világon, az alázat titka, a többi nem titok… Az
ember szívesebben vállalja a halált, mint a folyamatos megaláztatást,
pedig éppen ebben lepleződik le, mennyire hamis ez a halál-óhaj. Hiszen
az ,én’ számára éppen a megaláztatás a halál.
A
vasárnap reggeli jelentkezés lett az én reggeli istentiszteletem.
Túlérzékenységemben talán jobban fájt, mint másnak, amikor durván
beszéltek velem, és ebben bőven volt részem. Előbb sírva mentem, sírva
jöttem, de csak az utca volt a tanúm. Gyermekeim előtt titkoltam
könnyeimet. Ezek a könnyek mégsem voltak az igaziak. Egyszer
megértettem, miért. Világosan hallottam az Úr szavát: ,Tanuljátok meg
tőlem, hogy én szelíd és alázatos vagyok, és nyugalmat találtok…’ A
homlokomra ütöttem: Most már értelek, Uram! Én eddig nem Tőled, hanem
emberektől tanultam, amit Tőled kellett volna. Egyszerűvé vált a fogas
kérdés. Ezentúl nem kell könnyes szemmel indulnom az ,iskolába’, hanem
örömmel, mint aki a tanítómesteréhez megy. Ő nemcsak beszélt az
alázatosságról, hanem meg is mutatta, hogy megy az a gyakorlatban. A
keserű poharat nem emberektől vette: ,Vagy nem kell-e kiinnom a pohárt,
amit az Atya adott nekem?’ Bármily képtelenségnek hangzik, az érzéketlen
emberek keserű poharát az Atya adta nekem is. Az én Uram nem
tiltakozott, mikor megköpdösték, nem mondta: Túlléptétek a határt.
Csendben tűrt és semmit sem felelt – , és itt van a különbség köztem és
közte. Neki a szíve volt alázatos, nekem pedig az értelmemben van az
alázat leckéje. Nem lehet megtanulni az alázatosságot az értelemmel,
hanem egyes egyedül az alázatosság gyakorlásával, amelyre olyan bőven
nyílott most alkalom. Különben nem talál nyugalmat a lelkem.
Gyakran az Úr mással adatja le a leckét, – és ők meglehetősen jól adták
le. Nem vettem észre, hogy felettük van az, aki féltőn vigyáz, nehogy
túladagolás történjen. Annyit enged meg, amennyire nevelésük érdekében
gyermekeinek feltétlen szüksége van. Ezentúl már örömmel vehettem a
megízlelhetetlent: az alázat igéjénak gyönyörű voltát és terhének
könnyűségét. A hivatalos épületben is Vele találkoztam és megértettük
egymást. Nyugalmam nem a külső körülményekhez volt kötve, hanem a
körülmények felett álló, sőt a körülményeket teremtő Atyához.”
A Krisztus
iskolájában való egyéni neveltetésnek, tanulásnak eme megrendítő
személyes tanúságtétele után legalább néhány szóban hadd térjek ki a
közösségi, gyülekezeti vonatkozásokra is. Krisztus gyülekezete úgy áll
előttünk az Újszövetségben, mint egymásnak bűnt valló, egymásért
imádkozó és egymásra vigyázó közösség (vö. Gal 6,1-10; Zsid 10,24-25 és
különösen Jak 5,13-20 valamint ApCsel 20,26-35!). Itt lehet tanulgatni,
hogyan rendel Urunk egymás szolgálatára, és hogyan illeszti össze
szerves egységbe a kegyelme különböző ajándékaival megáldott egyes
tanítványainak munkáját. Itt lehet átélni azt is, hogy Ő nincs ráutalva
az „imponáló” emberi képességekre és képzettségekre: adott esetben
jobban fölhasználhatja esetleg az agyérelmeszesedéses öreg hivő nénit,
akit betölthet igéjével és szeretetével, mint engem, minden teológiai és
egyéb képzettségemmel együtt…
Ugyanakkor a
többiekre, a gyülekezet egészére vonatkozóan különleges felelőssége van
a vezetőknek (vö. ApCsel 20,28; 1Pt 5,1-4), odáig menően, mint ahogy
erről a következő igében olvasunk: „Emlékezzetek meg vezetőitekről, akik
az Isten igéjét hirdették nektek. Figyeljetek életük végére, és
kövessétek hitüket” (Zsid 13,7).
Tanulás holtig
Ismeretesek
Luther utolsó leírt szavai, melyeket 1546. február 16-án vetett
papírra: „Ne gondolja senki, hogy a Szentírást eléggé megízlelte, még ha
száz esztendőn át kormányozta is Illéssel, Elizeussal, Keresztelő
Jánossal, Jézussal és az apostolokkal a hívek közösségét! Koldusok
vagyunk, ez az igazság.”
Jó ilyen
koldusnak maradni, és öregen is taníthatónak lenni. Van olyan idős
lelkészünk, akire gondolva csak így tudok fohászkodni: „Uram, ne engedd,
hogy valaha is ilyenné fajuljak…” De ismertem olyan idős, hivő
lelkipásztort is (Galát György), aki számunkra megrendítően tudta
elfogadni tőlünk, fiataloktól is, akik unokái lehettünk volna, azt,
amiről fölismerte, hogy az Úr igéje világosságát hordozó tanítás és
bizonyságtétel. Emlékezem Rejtő Mária nénire is, akinek betegágya
mellett, halála előtt néhány nappal tanúja lehettem – betegtársait is
megdöbbentő – utolsó megszólalásának: „Nem magunkat prédikáljuk, hanem
az Úr Jézus Krisztust” (2Kor 4,5). Igen, a halál küszöbén derül ki, mire
tanított meg Krisztus az Ő iskolájában.
Adámi László
evangélikus
lelkipásztor
Nyíregyháza
|
|