|
Igehirdetési
előkészítő
2004. szeptember 22.
a Hajdú-Szabolcsi
Ev. Egyházmegye LMK-ülésén
Nyíregyháza
Ámósz 5,21-24
A
Szentháromság ünnepe utáni 16. vasárnapnak a kijelölt igeszakaszokat
egybekapcsoló témáját így találjuk összefoglalva az Agendában: „Akiket
Isten elhívott, azokat meg is igazította - Életünk el van rejtve
Krisztusban!"
A
vasárnap óegyházi evangéliumi igeszakasza, Lk 7,11-17 (oltári lekciónk),
az irgalmas és hatalmas Jézus Krisztusról, az élet Uráról tanúskodik,
aki életre tud szólítani a halálból. Az óegyházi epistola, Ef
3,13-21, szenvedésben született bizonyságtétele pedig arra teszi a
hangsúlyt, „hogy a Krisztus lakjék szívetekben a hit által". Több
kijelölt igeszakaszban erőteljesen hangot kap a külső látszat-kegyesség
leleplezése, és ezzel szemben ragyog fel viszont az Úrral való belső
közösségnek a szenvedés, kísértés és küzdelem takarója alá rejtett
életekben érvényre jutó, éltető és életrendező ereje. Itt kapcsolódhat
a vasárnap meghatározott főtémájához végső soron ez a döbbenetes alapige
is!
Holt
„istentiszteletből” Istennel közösségben folyó életre!
Isten
hirdetteti „ünneprontó” igéjét.
Ahogyan egykor, Kr. e. 760 táján, a bételi „királyi szentély" (vö. Ám
7,13) kultuszának részvevőit, éppúgy a mai templomos gyülekezete/ke/t
is derült égből villámcsapásként érheti ez a kíméletlen igehirdetés,
„amely egyben a legélesebb hangú próféciája Ámósznak" (Muntag
Andortól idézve). Az északi Izráelben, II. Jeroboám megerősödött
birodalmában váratlanul fölbukkant, Júdából jött „nem hivatalos" próféta
azonban nem a magáét mondja, és nem valami önjelölt lázító
forradalmárként lép föl. Amit hirdet, az az ÚR véleménye, az igaz Bíró
ítélete mindarról, ami Izráelben - ünnepi „istentiszteletekkel" lefedve
- zajlik. Ámósz - akit az írásmagyarázók többsége az első
íróprófétának tekint - így vallja meg szinte kizárólag ítéletet hirdető
szolgálatának okát és titkát, amikor Amacjá, Bétel papja el akarja űzni:
„Nem vagyok próféta, sem prófétatanítvány (ben-nábí').
Pásztor vagyok én, és fügét termesztek. De elhívott engem az ÚR a nyáj
mellől, és ezt mondta nekem az ÚR: Menj, és prófétálj népemnek,
Izráelnek!" (Ám 7,14-15).
Az
igehirdetőnek az ÚR igéjét kell prédikálnia! Nem ködösíthet, nem lehet
tekintettel emberi elvárásokra és érzékenységekre, adott esetben még
ünnepi vagy „liturgikus" illemszabályokra sem; és legfőképpen nem vehet
el semmit a szent Isten ítéletének és utálatának félelmetes
kinyilatkoztatásából, ha ezt bízta rá az ÚR... Ámósz ezt ilyen
egyszerűen, de hallatlanul szemléletesen fogalmazza meg: „Ha oroszlán
ordít, ki ne félne? Ha az én Uram, az ÚR szól, ki ne prófétálna?" (Ám
3,8). Kérdezem: Mi vajon tudatában vagyunk ennek? Az ige nem a miénk,
hanem az ÚRé! Szükségesnek látom itt idézni megint Túróczy Zoltán
első lelkészevangélizációjának egy olyan részletét, amely azóta, hogy a
lelkészi szolgálat felé indulva olvashattam, végig kísér: „A tapintat
és az elővigyázat bálvánnyá lett nálunk, éppen ezért letompítjuk az Ige
provokáló élét, elmélkedéssé limonádésítjuk a harci riadót,
elhallgatjuk az Ige konkrét ítéletét, tehát meghamisítjuk az Igét.
Minden igazi prédikáció és lelkipásztori ténykedés ítélet is. Nem az én
ítéletem, hanem az Istené a bűn fölött és ha ezt nem érzi a világ, akkor
az a gyanú fenyeget minket, hogy az emberek tetszését keressük" (Túróczy
Zoltán: „Én a prófétákra támadok", 63.lp.).
Nem
emberek kedvét, hanem emberek üdvét kell Isten szerinti módon keresnünk,
és csak ott juthat érvényre Isten kegyelme, ahol érvényre jut - és
megtérésre szorít - az Ő ítélete...
Mi nem
tetszik Istennek?
A
prófétának nem a liturgikus rend hibáit kell szóvá tennie (bár a bételi
kultuszban voltak idegen elemek, vö. 1Kir 12,25-33; 13,33-34). A 22-23.
versek kultuszi kifejezései egy-egy ünnep menetének, az áldozatok
bemutatásának s az azt követő lakomának a szokásos rendjét tükrözik. „Az
a baj, hogy Izráelben a törvénytelenség és az igazságtalanság uralkodik.
Ezt pedig nem lehet azzal hallatlanná tenni, hogy az istentiszteletek
rendben folynak" (Dr. Muntag Andor: Ámósz próféta könyve - MEE Sajtóo.,
Bp. 1978., 87.lp.).
Íme,
amit az ember „istentiszteletnek" nevez, abban valójában öntelt és
önelégült, a mindennapi önzést kegyességgel álcázó önünneplés folyik! Ez
az, amire Isten azt mondja: „gyűlölöm, megvetem"; ezek a ti
„ünnepeitek", nem az enyémek!
Ennek
a kijelentésnek a vakító vlllámfényénél kell nekünk is rádöbbennünk:
milyen rettenetes, ha nekünk az a „természetes", hogy csak az érdekel,
amit mi jónak látunk, Istentől legföljebb segítséget és méltánylást
várunk ahhoz, amit mi szeretnénk, hivatkozni tudunk rá, de akaratára
figyelni nem. És még amiről azt gondoljuk, hogy Isten tiszteletére
tesszük, abban is csak magunkat tudjuk keresni! Az ilyen és hasonló
„holt cselekedeteknek" (vö. Zsid 9,14) Ő „nem bírja a szagát" (ló'
'áríah - Ám 5,21).
Alapigénkkel kapcsolatban a mi
ünnepeinkre és istentiszteleteinkre vonatkozóan hadd idézzek néhány
leleplező és figyelmeztető gondolatot egy evangéliumi könyvecskéből:
„Miből fakad minden ritualizmus? Abból, hogy könnyebb megőrizni a helyes
formát, mint az istenfélő szívet. Szép szavakra még akkor is képesek
vagyunk, amikor szívünk már régen elidegenedett az Úrtól... Inkább
hebegjünk el néhány esetlen köszönő szót, ha azok őszinte szívből
jönnek, mint hogy megkövéredett szívvel énekeljünk dörgő korálokat, vagy
fogalmazzunk olyan imádságokat, amelyeket úgy építünk fel, mintha kőből
lennének kifaragva, és előadjuk őket a gyülekezet előtt. Minden, ami nem
hitből van, az bűn, még a legszebb imádó dal éneklése is... Meglehetősen
könnyen rabul ejt az a csábító ötlet, hogy érzéki ösztönzéssel
megtölthetjük üres szívünket, istenfélelmet gerjeszthetünk magunkban, és
ezzel beindíthatjuk az imádatot... Zenélnünk kell, és akkor beindul az
istentisztelet. Nemcsak mi gondolkodunk így, így gondolkodtak az
izraeliták is, ahogy azt éppen az előbb láthattuk (Ám 5,23; 6,3-6)...
Mindannak, ami az istentiszteleten történik, Istentől kell kiindulnia
(3Móz 10,1.2), minden önhatalmú istentisztelet utálatos Isten szemében (Kol
2,23)... Ha azonban nem szeretjük, és nem féljük Istent, az imádat
meghal. A zene már csak elfedheti ezt a megrázó tényt." (Benedikt Peters:
Önkívületi állapot, eksztázis vagy önmagunk átadása? - Evangéliumi
Kiadó, Bp. 1999., 27-30. lp.)
Mit
akar Isten?
Nem
kultuszt, hanem személyes közösséget Ővele: hogy ez Ő kegyelmes
jelenléte érvényesüljön az istentiszteletnek és a mindennapi
életfolytatásnak szerves egységében és rendjében!
Isten
ószövetségi népe körében Ámósz az ÚRnak ezt az igényét és szándékét
hirdeti meg tömören: „Amilyen gúnyos, megbotránkoztatóan profán hangon
szól az istentiszteletről, olyan szép, a keleti ember számára nagyon is
kedves képpel beszél a törvényről és igazságról: áradó, üdítő és életet
adó vízhez, bővízű patakhoz hasonlítja. Ahol megszűnik az elnyomás, a
kizsákmányolás, a hatalommal való visszaélés, a szegénység, ott kivirul
az élet" (Muntag Andor: id. mű, 87-88.lp.). Megjegyzem: az utóbbi
idézett mondat - bár jellegzetesen leegyszerűsíti ezen a téren a
prófétai mondanivalót - jelzi, hogy az Istenhez való viszony és az
egymással való bánásmód elválaszthatatlanul összetartozik. Az egyházban
is...!
A
„törvény"-nek fordított szó ezen a helyen az eredeti szövegben a
mispát: a bírói tevékenységből származó ítéletet, az
ügyek, dolgok és viszonyok bírói megítélését, helyes eldöntését jelenti.
Ez a törvény/ítélet tehát nem vonatkoztatható el az ÚRtól, aki az
igaz Bíró, és a hozzá való viszonyulástól!
Az
„igazság" szó megfelelője a cedáqáh: az, ami „all right".
Rendezett viszony Istennel, az Ő fölfoghatatlan kegyelme és elhívása
alapján (megigazulás), és ebből fakadóan rendeződő emberi magatartás (az
igazság gyümölcsei - vö. Fil 1,11).
Istennek az a szándéka, hogy „áradjon" a
törvény és az igazság (Ám 5,24) nemcsak parancsként érthető, hanem
ígéret is (az eredeti szövegben jiggal: gálal
Nifal impf./iuss.)!
Hogyan lehetséges mindez? Itt kerülhet az Újszövetség ragyogásába az
ámószi ige, Isten legfölfoghatatlanabb bírói döntésének abba a
világosságába, amelyről így olvashatunk: „Ezért Isten ingyen igazítja
meg őket kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által.
Mert az Isten Őt rendelte engesztelő áldozatul azoknak, akik az Ő
vérében hisznek, hogy igazságát megmutassa..." (Róm 3,24-25). Erről az
igazságról tettek bizonyságot a törvény és a próféták előre: Ámósz is
(vö. Róm 3,21)!
Ahhoz, hogy holt „istentiszteletből" Istennel közösségben folyó életre
jussunk, így hangzik számunkra is az Úr Jézus Krisztus hívása: „Ha
valaki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék! Aki hisz énbennem, ahogy az
Írás mondta, annak belsejéből élő víz folyamai ömlenek!" (Jn 7,37-38).
Ezt akarja Isten! Ámen.
Adámi László
evangélikus
lelkipásztor
Nyíregyháza
|
|