Jákób tusakodása
1Móz 32,23-33,1
Kettesben Istennel
Azt olvastuk Jákóbról, hogy egyedül maradt és ebben az egyedül
maradt állapotában egy férfi támadt rá. A történet folytatásából
derül ki, hogy ki ez a férfi. Egyike ez az ősatyák különleges
történetének, ahol Isten találkozást készít magának azokkal,
akiket kiválasztott, akikkel terve van. Emlékezzünk, hogy az
Ábrahám sátránál megjelenő három férfi közül az egyik maga az ÚR.
Az ÚR Angyala, az ÚR hírnöke, benne maga az ÚR először Hágárnak
jelent meg. Ezekben a titokzatos történetekben nem másról van szó,
mint arról, hogy Istennek emberré leendő Fia jelent meg, jött oda,
nem egy teremtett angyal. Kettesben Istennel: amikor ez először
bekövetkezik, nem lehet más, mint félelmetes a bűnös ember
Istennel való találkozása. Csak ezen keresztül lehet majd
békességre találni, és megváltó Istennek, Szabadítónak, életem
megváltoztatójának megismerni. Voltál-e már kettesben Istennel?
Erre a kérdésre, amelyet maga az Úr tesz föl nekünk, nem lehet úgy
válaszolni: ó, hát én imádkozom, templomba járok, hát én tisztelem
az Istent, én hiszem az Istent. A kérdés nem erről szól. Nézzük
meg Jákób történetét. Volt ennek az embernek az életében Isten
emlegetése, valamiféle vágya is arra, hogy áldásban részesüljön,
még csalni is képes volt érte – ennyire vágyott az áldásra. De
így, emberi ügyködéssel kierőltetve, nem lehet előbbre jutni. Az
anyja tanácsa szerinti ügyködése minden volt, csak istenes nem.
Izsáknak nem csak a testi, hanem a lelki szemei is vakok voltak.
Nem látta: kinek kell örökölni az áldást. Rebeka helyesen látott,
de nem tudta, hogy ez az áldás semmiféle emberi ügyeskedéssel nem
csikarható ki. Együttműködik anya és fia a csalásban. Aztán amikor
Ézsau elől menekülnie kell, és Izsák áldással bocsátja útra őt,
még nincs olyan állapotban, hogy felfogja: mit is jelent ez.
Útközben egy éjszaka kap egy kijelentést az ÚRtól, de az az
éjszaka mégsem olyan, mint amiről most olvastunk. Jákób álmában
átél valamit, Isten egyoldalú kegyelmi ígéreteit kapja, de ahogy
reagál rá, abból kiderül, hogy nem fogja fel. Amikor felébred,
félelem fogja el, előjön a babonás gondolkodása, és azt hiszi,
hogy a hely a szent. Az Isten feltétel nélküli ígéreteire úgy
válaszol, mint egy kupec, sorolja a maga feltételeit: ha azokat
Isten teljesíti, akkor elfogadja Istenének az URat. Jákób ekkor
még nem volt kettesben Istennel. Testvérem, amit Istennel
kapcsolatban eddig mondtál, nem ehhez hasonlítanak-e esetleg?
Milyen fogadalom, milyen imádság ez? Félelem az volt, de
bizalomból fakadó engedelmesség az nem. Én megyek az én utamon,
aztán segítsen meg az Isten. Nekem megvannak a terveim, meg a
nehéz helyzetekre az ötleteim: aztán ehhez segítsen még be az
Isten. Ez a jákóbi gondolkodás. A „segíts magadon, az Isten is
megsegít” gondolkodás. Ezzel le kell számolni mindegyikünk
életében. Ezzel le fog számolni az Isten. Hosszú nevelés
következett ezután Jákób számára: Lábán személyében visszakapja
mindazt a rosszat, amit másokkal ő tett. Kölcsönösen próbálnak
egymással szemben ügyeskedni 20 éven keresztül. Mit fárasztják
egymást! De ez még nem elég ahhoz, hogy az önfejű akarnokság –
hamissággal kombinálva – összetörjön Jákóbban; amiben ott van a
hivatkozás – de csak hivatkozás – az ÚRra...
Aztán egyszer mégiscsak belefárad, és akkor ad neki újból
kijelentést, menetparancsot az ÚR. Miután elindul és Lábán követi,
megint egy „ÚR Angyala” történet: megjelenik Lábánnak és
figyelmezteti, hogy ne bántsa Jákóbot. Hogy védi az Isten ezt a
hamis ügyeskedő csalót! Nem a bűnét, hanem őt magát. Hogy védett,
hamis, önfejű útjainkon, bennünket is az Isten! Aztán ahogy
közelít a hazai föld felé Jákób, egyre inkább szorong és fél.
Ezért beveti megint a furfangot, követeket küld Ézsauhoz, olyan
üzenettel, amelyben „mű alázattal” urának nevezi őt, pedig az
áldásban – amely tényleg az övé lesz az Isten szándéka szerint is
– őróla van szó, mint aki testvérének is parancsol. Amikor a
követek visszatérnek azzal a hírrel, hogy Ézsau jön, akkor retten
meg igazán, mert bántja a bűntudat: nincs lerendezve még ez az
ügy. Nem ezért vannak félelmeink nekünk is, mert bánt a bűntudat?
A saját hamisságunk fel nem dolgozott belső terhe nyomaszt és
szorongat. Mindez még mindig nem elég, hogy igazán meghódoljon
Isten előtt Jákób. Intézkedik, vannak ötletei, de közben imádkozik
is, még isteni ígéretekbe is fogódzik. Aztán mégis maga intézi
Ézsau megengesztelését. Küldi az ajándékot. Mit ér az ilyen
imádkozás?
Voltál-e már kettesben Istennel? Vagy csak ilyen imádságaid
voltak? Itt még mindig nincs Isten előtti valódi meghódolás, és
nincs nyugta sem… Az Isten kegyelme, bocsánata nélkül, a vele való
közösség nélkül nem lehet békességünk. Amikor Jákób mindenét
átviszi a Jabbók patakján és egyedül marad, akkor rátámad ez a
titokzatos idegen. Hát most még ez is? Nincs elég bajom?
Segítséget kértem, mert félek, hogy nem lesz elég, amit én
tehetek, erre rám támad az Isten? Rám támad. Minden nélkül egyedül
kell maradni. Úgy igazítja Isten, hogy egyszerre csak ott van ez a
páratlan helyzet, hogy én egyedül vagyok és jön az ÚR. Nem lehet
kitérni. Kiderül, hogy nem csak emberekkel vannak elintézetlen
ügyeim, hanem az Istennel, és Ő nem hagy nyugton. Azon az éjszakán
Jákób ezt éli át. Nincs hova kitérni, nem segít semmiféle
imádkozgatás, nem lehet az Istent leszerelni semmivel, és nem
tudsz segíteni magadon. Megkeresett az Isten. Ha már volt ilyen
találkozás az életünkben, akkor tudjuk, mit élt át Jákób; de
hívőként is szükségünk van ilyen éjszakákra, hogy megáldhasson
bennünket az ÚR, hogy a szolgái lehessünk.
A tusakodás
Nem Jákób volt a kezdeményező, hanem az a titokzatos idegen. A
megváltó Istennel való találkozás után mondja el Jákób: „láttam
Istent színről színre és megszabadult a lelkem”. Ezt élte át Jákób
azon az éjszakán. Mennyit ügyeskedett és csalt ez az ember az
áldás megszerzéséért. Persze, neki az áldás jelentős mértékben a
földi javakat jelentette. Nekünk vajon mit jelent? Kell-e a
legnagyobb, hogy Jézus Krisztus megszabadít a bűneinkből? Az
előzőekben számba vehettük, hogy mi mindenen ment keresztül már,
mi mindent sikerült elérnie, megszereznie Jákóbnak. Sok mindene
van, ahogy megy hazafelé, mégis szorongatja a félelem a
testvérével való találkozástól. Aztán jön a találkozás és
tusakodás Istennel, amellyel az a célja az ÚRnak, hogy ez az
ügyeskedő ember ne tudjon kitérni előle. Váljon tehetetlenné. Aki
a vízben fuldoklik, és ki kell menteni, azt előbb tehetetlenné
kell tenni, mert különben a kapálódzásával az őt mentőt is
veszélybe sodorja. Gyenge emberi hasonlat ez, de Isten is csak úgy
menthet meg bennünket, ha tehetetlenné válunk a magunkat védő
reakcióinkkal. Ennek persze története van. Nem írja le a Biblia,
hogy hány órán keresztül tartott a birkózás azon az éjszakán, de
nem egyik percről a másikra történt. Órákig tart a küzdelem, mert
annak ellenére, hogy az Isten áldására van szüksége Jákóbnak, még
mindig védi magát.
Vajon minálunk is ezt tapasztalja az ÚR, hogy már mióta birkózik,
és még mindig nem bír velünk? Hogy lehet az, hogy Isten hajlandó
erre a birkózásra olyan sokáig! Mióta birkózik velem az Isten? Mit
lát az életemben, hogy még mindig nem bír velem? Kellene az Ő
segítsége, hiszen félek attól, ami rám következik, emberektől és
titokzatos veszedelmektől. Várjuk, mint Jákób, hogy Isten
besegítsen, de Ő nem akar besegíteni; Ő rajtunk akar segíteni,
amikor azt érezzük, hogy támad minket. De meddig kell még
birkóznia? Akit kiválaszt a magáénak, azzal addig fog birkózni,
amíg aztán tehetetlenné nem teszi. Minden erejének, testi és
pszichikus erejének, amivel magán akart segíteni, a végére ér. Jön
az az érintés, az az odavágás, amely ott éri az embert, ahol addig
a leghajlékonyabb, a legügyesebb volt: Jákóbot a csípő
forgócsontján. Ettől kezdve egész életére lesántult volt. Ott volt
a bélyeg az életén, a mindennapjain, hogy nem az a régi már. Nem
tud úgy menni, forgolódni, hajlékonyan mozogni már soha többé.
Ez a bélyeg, hogy nem tud soha többé olyan ügyes lenni, abban, ami
az erőssége volt, ez ott van mindenkinek az életén, aki az ÚRé
lett. Amikor a magam erejében bízva akarok magamon segíteni,
mindig feltűnik és megmutatkozik az a lesántultság. Nem megy már.
Hála Istennek! Az az ember, aki a test erejében, lehetőségeiben
bízott, átéli a tehetetlenségét. Amikor itt a test erejéről
beszélek, akkor messze nem a fizikai lehetőségekről van szó, hanem
arról, amit mindenestül testnek nevez a Biblia. Akik mi vagyunk,
úgy ahogy a világra jöttünk. Az Isten nélküli bűnös ember a maga
ily módon korlátozott lehetőségeivel, saját maga rabjaként élve:
javíthatatlan. Így nem lehet olyat elérni, ami Isten előtt kedves
lenne. Ennek meg kell kapnia a bénító érintést. Jézus mondja: „a
Lélek az, aki megelevenít, a test nem használ semmit”. Pál
apostol, aki Saul korában a test szerinti vallásosságba helyezte a
bizalmát és maga is megtapasztalta, hogy az Úr reá támadó
megjelenése hogyan sújtja porba, hogy talpra állítsa új életre,
így ír a Római levélben (8,7-8) erről: „Minthogy a test törekvése
ellenségeskedés Istennel, mert az Isten törvényének nem veti alá
magát, és nem is tudja magát alávetni. Akik pedig test szerint
élnek, nem lehetnek kedvesek Isten előtt.” Olyan nehezen tudunk
szabadulni a „segíts magadon, az Isten is megsegít” filozófiától,
hogy kénytelen Isten olyan helyzetbe hozni, hogy nem tudok magamon
segíteni. Eljuttatott-e már oda, hogy nem megy tovább, hogy
védjem, igazoljam, ügyesen kivágjam magam? Hanem belekapaszkodom
abba, aki rám támadt, mint Jákób. Amikor ez bekövetkezik, akkor
tud Ő segíteni!
A színvallás
Miért olyan lényeges ez a részlet? Itt találjuk Jákób bűnvallását,
amiért Isten birkózott vele. Hogy beismerje és bevallja: ki is
vagyok én. Miután rátámaszkodott, belecsimpaszkodott abba, aki
ilyen félelmetesen rá támadt! Jön a hajnal, beköszönt lassan az új
nap, és föl kell kelnie mindenkinek. Jön Ézsau, lejár ez a
különleges időszak, amit Isten annyira elkészített az éjszakában:
kegyelme alkalmául, de támadásba rejtve. Lejárnak a különleges
időszakok, amiket Isten elkészít. Akkor lehet belékapaszkodni és
áldását kérve megtalálni, amikor Ő közel van hozzánk. Amíg ott nem
hagy, ha nem engedtünk neki; akkor nem változatlan, hanem rosszabb
állapotban, mint előtte voltunk. „Keressétek az URat, amíg
megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van.” Ezek mindig
különleges idők. Lehet, hogy órák, napok, vagy egy egész
csendeshét, de lehet, hogy csak percek. Aztán elmúlik ez az idő.
Megérintette Jákób forgócsontját, aztán tehetetlenné vált a
küzdelemre és a magát menteni akaró ellenkezésre, és akkor már
hangzik is a titokzatos valakitől, akiben egyre inkább magát az
URat ismerte föl Jákób: „Bocsáss el, mert hajnalodik!” Üt az óra.
Akkor van a „most, vagy soha”. Jákób belsőjét átjárja ez a
felismerés. Az áldás, ami neki annyira fontos volt, amit ő akart
csalással, ügyeskedéssel, sok-sok ötlettel magának megszerezni, az
„most vagy soha” érhető el, de nem úgy, ahogy én akartam
megszerezni. Itt vagyok tehetetlen. Nem tudom már magamat védeni
tovább. A tehetetlenné lett embernek arra van lehetősége, hogy
rácsimpaszkodjon arra, aki harcképtelenné tette. Hogy belé
kapaszkodjon: „Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”. Nem
tudok mást, csak beléd kapaszkodni, mert szükségem van arra, hogy
megáldj. Voltál-e már így kettesben Istennel?
Ekkor tér rá az ÚR a lényegre. Külsőleg már harcképtelen Jákób, de
ott belül is le kell tennie a fegyvert. „Mi a neved?” Abban az
időben a névnek sokkal nagyobb jelentősége volt, mint számunkra.
Mi a neved? – ki vagy te? Ezt rejti ez a kérdés valójában. Mielőtt
az ÚR az áldásában részesít, kikerülhetetlen, hogy bevalljam, hogy
mi a nevem, hogy ki vagyok én: Kinek lát engem az Isten? Nem az
ÚRnak, hanem nekünk van szükségünk rá, hogy bevalljuk a nevünket.
Ő tudja, mindent tud rólunk. Alkalmat akar adni nekünk, hogy
kimondjuk, amit ki kell mondanunk. Kimondtad-e már, hogy „néked
bűnöm megvallom”? Jákóbnak a lényét, a jellemét fejezte ki a neve:
sarkot fogó, csaló, ügyeskedő; minden módon magán segíteni akaró
ember. Ezt kellett kimondania az ÚRnak. Nem egy szimpatikus,
rendes, mások javát tekintetbe vevő, Istent igazán félő ember
vagyok. Csaló, ügyeskedő. Pál apostol a Római levél 7. részében
így fejezi ki ezt: „tudom, hogy nem lakik énbennem, vagyis a
testemben, semmi jó”. Semmi jó, de van, ami különösen jellemző
bűnöm: Jákóbnak az, amit a neve jelentett. Amikor az ember
bevallja, hogy kicsoda, bevallja a nevét, az sokkal több, mint
csupán beszélni róla. Abban benne van az, hogy elítélem magam.
Istennel együtt mondom ki az ítéletet magam felett. Igen, az
vagyok. Jákób, csaló, tisztátalan, vagy hazug, hiú, parázna,
mammonimádó, álvallásos, ördög szolgája és még sorolhatnánk... Mi
a neved? Kérdezhette-e már az ÚR, úgy, hogy harcképtelenné tett?
Bevallottad-e már? Igen, az vagyok. „Ha megvalljuk bűneinket, hű
és igaz az Isten, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson
minket minden hamisságtól.” Hogyan lehetséges ez? Néhány sorral
előbb ez is ott van az 1 Jn 1-ben: „Jézusnak, az Ő fiának vére
megtisztít minket minden bűntől” – azért lehetséges! Ő volt az,
aki rátámadott Jákóbra, Ő az, aki ránk és rám is rám támad. A
megváltó Fiú – Jézus.
Nem enged kitérni a bűnöm beismerése elől, ahogy nem engedte
Jákóbot sem. Ahogy beismerem, máris magához fogadott. Akkor Ő azt
mondja: nem ez lesz többé a te neved. Ez vagy test szerint a
lényedben, csaló, ügyeskedő, az Istent is csak használni akaró,
ravasz és legfőképpen öncsaló; de nem ez lesz többé a neved, hanem
Izráel, ami betű szerint azt jelenti: Isten harcol. Szokták Isten
harcosának mondani, de a legegyszerűbb értelme ez. Most már nem
én, hanem Ő harcol az életemben. Ettől leszek győztes. „Küzdöttél
Istennel és emberekkel, és győztél.” Hogy győzhetett itt Jákób?
Úgy, hogy legyőzhette az Isten. Amikor arra szólította fel, hogy
megvallja: ki is ő valójában. Ebben a megvallásban győzött saját
maga felett. A győzelem bűnbánattal kezdődik, és azzal
folytatódik, hogy Isten harcol.
Láttam Istent színről színre
Megláttad-e már Őt? Nem közvetlenül, úgy két szemmel, mert az
kibírhatatlan lenne. Hiszen Mózesnek is azt mondja az ÚR: „nem
láthat engem ember úgy, hogy éljen”. Még az, akit a szolgájának
nevez Isten, az se bírhatta ki az Ő jóságával, dicsőségével,
arcával való közvetlen szembesülést. Mózes is azt láthatta, akit
az Ószövetség Isten Angyalának nevez, ez volt az a férfi is, aki
Jákóbhoz eljött. Ahogy az Isten az Ő Fiában transzformálta magát
elviselhetővé. Hogy kibírható legyen a vele való találkozás. Mégis
azt kell mondani, amikor meglátom Őt, az nem közvetett látás,
hanem valódi kapcsolat. Nem az a közvetlenség, amelyben az Ő
dicsőségét teljes mivoltában láthatom, mégis valódi kapcsolat és
valódi ismeret. „Láttam Istent színről színre, és megszabadult a
lelkem” – olvashatjuk a Károli fordításban. Az újfordítás pedig
így hozza: „Bár láttam Istent színről színre, mégis életben
maradtam”. Többről van itt szó: nem csak annyi, hogy túléltem a
veszedelmet, amit ez a találkozás jelentett, hanem arról, hogy
megszabadult az én lényem. Ez egy kifejezés arra, hogy nem
közvetlen találkozás, amibe bele kellett volna pusztulni, de nem
is közvetett. Valódi kapcsolat, ahogy az itt a földön mégis
lehetséges. Az Isten transzformálja magát, az Ő Fiában jön
hozzánk. Egy újszövetségi igében így ragyoghat fel ez: „Az az
Atyának az akarata, hogy aki látja a Fiút, és hisz benne, annak
örök élete legyen, és én feltámasztom azt az utolsó napon.” Az
örök életnek ez az ígérete és bizonyossága az, amiben megszabadult
a lelkem, a lényem, gondolkodásom, érzelmeim, egész földi életem.
Minden területen érvényre jut az, hogy szabaddá tett. „Ha a Fiú
megszabadít, valósággal szabadok lesztek.” Nem kell, hogy a
szorongás, a fóbiák kínozzanak, megnyugodhat az én lényem az Isten
megbocsátó, megszentelő, éltető kegyelmében. Nem csak ezt a
helyzetet éltem túl, hanem örökre szólóan megmenttettem. Ez a
sokkal több rejlik az eredeti szövegben.
Az, hogy megláthattam kicsoda Ő – az a forrása a szabadulásnak,
ebből ered a szabadulásom. „Az ÚR megáldotta őt ott” – olvassuk.
Térben és időben ment végbe ez. Térben és időben történik ma is,
amikor az Isten velünk való birkózása eléri, hogy megadva magamat
neki, győzzek. Ezt nem lehet elfelejteni, ha megtörtént. Ezt
fejezi ki Jákób (Izráel = Jiszráél), amikor
elnevezte azt a helyet Penuélnek. A mi életünkben nem a hely és a
dátum a fontos, de ami megtörtént, az térben és időben történik
meg, vagy sehogy. Megtörtént-e már, hogy „láttam Istent színről
színre, és megszabadult a lelkem”?
Rajtam a jel, előttem az út
Bizony, rajta van a jel Jákóbon. Még jó néhány évtized áll előtte,
és már soha többé nem lehet az az ügyes, ügyeskedő ember. Ha
megpróbál a maga erejére támaszkodni, egyből kiderül a sántaság.
Nem megy az már úgy, mint valaha. Ez a jel ott van minden hívő
életén. Ha megpróbálnám is az ügyeimet a régi életem szerint
intézni, nem megy már úgy. Sántít, ott a jel. Valami megtört,
elakadt. Nincs már az a kemény öntudat, az a kemény akarás, hanem
ha összeszedné is magát, újra meg újra megfékezi valami. A kemény
akarásból megadás lesz. Ez a jel ott van belül a szívben, és onnan
mutatkozik ki, azon is, hogy mit és hogyan csinálok, és azon is,
mit és hogyan nem tudok már csinálni. Mert megtört a szívnek a
keménysége.
Amíg nem volt megtörve a szív, nem jutott töredelemre, addig nem
lehetett az Istennel közelsége, közössége. A megtört szívhez van
közel az Isten. Rajtam a jel, előttem az út, mert fölvirrad a
reggel, és menni kell tovább. Lesántultan bár, de Jákób megy elől.
Már nem ügyeskedik, és nem küldi maga elé a gyermekeit és a
családját. Ebben a sántító és magát megalázó menésben azonban már
vele megy az Isten. Emberi számítás szerint semmi jót nem ígér a
400 fegyveressel érkező Ézsau, de menni és találkozni kell.
Lesznek számunkra is ilyen elkerülhetetlen találkozások emberekkel
és ügyekkel. Hiába szeretnénk kikerülni, már nem lehet. De ha újat
kezdhetett velünk az ÚR és rajtunk a jel, akkor lehet Vele menni.
Jákóbbal együtt átélhetjük, hogy minden emberi számítással és
félelemmel szemben Ő cselekszik még azok szívében, gondolatával és
érzelmeivel is, akik még nem az övéi. Lehet más és lehet
vigasztaló a találkozás. Ők maguk sem tudják, hogy miért reagálnak
másképp, de hát velünk jött az Isten. Sőt, előttünk jár. Amikor
egymáshoz érnek, olyan történik, amire Jákób nem számíthatott.
Ézsau sem ezzel a szándékkal indult valószínűleg. Ézsau eléje
futott, mert Jákób már nem tud futni. Megölelte, nyakába borult,
megcsókolta és sírtak. Micsoda találkozás! Akinek az útja kedves
az ÚR előtt – és Jákób útja ettől az éjszakától kezdve az lett –
annak még ellenségeit is jóakaróivá teszi…
Mind efölött ott van a ragyogás, amire szinte sejtelmesen utal a
32. vers. Lehet úgy is érteni, mint egy tényközlést, az is:
„Felkelt a nap, amikor átkelt Penuélnál.” Valami több is van
azonban ebben a mondatban. Felkelt neki a nap: a szívében a
világosság. Az Isten szeretetének a napja. Amikor átkelt Penuélnál,
Isten arcánál – mert ezt jelenti, ne felejtsük el – az élete egy
új szakaszába, amelynek Egyiptomban lett aztán sok-sok évtized
múlva földi vége, de lelkileg soha nincs vége… Mert ez a szakasz
az örökkévalóságba tart! Rajtam a jel, előttem az út: de lehet
azon az úton menni, ha rajtam a törtség, lesántultság jele. Lehet
úgy menni, hogy „velem vándorol utamon Jézus”, sőt előttem megy és
cselekszik bennem, érettem és másokkal is. Azokkal is, akiknek a
szíve nem az övé, mint itt Ézsauval. Minden javukra lesz azoknak,
akik Istent szeretik. Nem tudom, mi vár rám. Egy csomó mindent nem
fogok tudni úgy csinálni, ahogy korábban megszoktam. Veszélyes
helyzetek is adódhatnak ebből: nem tudok segíteni magamon, de majd
segít rajtam Ő. Váratlanul, ahogy emberileg nem számíthattam rá.
Segít úgy, hogy meg tudjam alázni magam, úgy, hogy kiment
veszedelmekből, átvisz veszedelmeken. Amikor erőtlen vagyok, akkor
leszek erős, mert mindenre lesz erőm abban a Krisztusban, aki
megerősít engem. Az örökkévalóságba halad ez az út. Bárcsak
mindannyiunkra mindez igaz lenne!
Adámi László
(Az EKE
/Evangélikusok Közössége az Evangéliumért/ 2003. július 28-tól
augusztus 2-ig, Piliscsabán tartott családos csendeshetének esti
evangélizációin készült hangfelvétel alapján szerkesztett,
kivonatolt szöveg.) |