A közlekedés irányítása

Ugye gyakran bosszankodnak azon, ha egy forgalmas útvonaton - a megengedett sebességgel haladva - minden kereszteződésnél tilos jelzést mutat a közlekedési lámpa? Miért nem lehet zöldhullámot kialakítani? - kérdezik legtöbben. Nem is olyan egyszerű! Ha meggondoljuk, hogy pl. a fővárosban nem egyetlen, hanem számos, egymást keresztező főútvonal van - amelynek zöldhullám-összehangolása igencsak bonyolult matematikai feladat - láthatjuk, hogy ez számítógép nélkül nem oldható meg. A programnak arról is gondoskodnia kell, hogy a tömegközlekedési eszközök előnyben részesüljenek, és hogy a megkülönböztető jelzést használó járművek áthaladásakor se boruljon föl az irányítási rend. Ez csak úgy lehetséges, ha a forgalomról visszajelzést kapnak a számítógépek (pl. az úttest alatt elhelyezett hurokérzékelők segítségével), és ennek függvényében nemcsak vezérlik, hanem szabályozzák is a közúti forgalmat. A nagy autópályákon működik ma már számítógépes irányítórendszer, amely érzékeli a forgalom sűrűségét, és hatalmas világító táblákon tanácsot (vagy utasítást) ad a közlekedőknek a torlódások elkerülésére.

Az úttest állapotától és a forgalomtól függően közli a javasolt, ill. megengedett maximális sebességet, az esetleges torlódások esetén terelőútvonalakat közöl.

A közlekedés irányítása az is, ha egy áruszállító vállalat megszervezi járműveinek útvonalát. Hányszor hallottunk már (remélhetően csak múlt időben) arról, hogy a teherautók üresen futnak országútjainkon! A menetirányító számítógép - összekapcsolva a gépkocsikon és a fuvarvállaló irodákban elhelyezett adatfelvevőkkel - kiszámítja a feladó és a célállomás közötti leggazdaságosabb útvonalat, közli "utasításait" a gépkocsivezetőkkel. Gondoskodik arról, hogy legyen szállítandó áru, mellesleg elkészíti a számlákat, a menetleveleket és azok feldolgozását, sőt a bérszámfejtést is. Megtervezhetjük a két hely közötti legrövidebb, az árut legjobban kímélő vagy a leggyorsabban megtehető utat. És itt még az is "csodálatos", hogy a gép lényegében ugyanazon algoritmus szerint számol, csak azt kell közölnünk, melyik jellemző értékét akarjuk minimalizálni.

Mindez ma már eleven valóság hazánkban is. A személy- és a teherfuvarozás irányító jeleit "visszhangozzák" a CB készülékek. A budapesti Névtelen utcában korszerű, a jövő igényeit is kielégítő forgalomirányító központ létesült. Egyre több helyen láthatjuk az utcákon a forgalmat figyelő tv-kamerákat. A számítógépes forgalomirányítás már nemcsak az - előre látható - szezonális változásokat, hanem a véletlenszerűen fellépő zavarásokat is figyelembe tudja venni.