Számítógép a közlekedésben

Századunkban nemcsak a termelés, de a közlekedés is felgyorsult, a Földön szinte megszűntek a távolságok. Ami még száz évvel ezelőtt is hosszú évekig tartó kalandos út volt, az korunkban néhány óra alatt megtehető utazássá egyszerűsödött. Gépkocsik százezrei lepik el az utakat, s még a levegőben is - egyidejűleg - ezernyi repülőgép szállít embert és árut sok ezer kilométeres távolságokra. Micsoda káosz lenne mindebből, ha nem lenne közlekedésirányítás! A kötött pályán haladó vonatok menetrendjét még viszonylag könnyű volt elkészíteni; igaz, hogy egy-egy váratlan zavar több órás késést, az egész menetrend felborulását eredményezte. Gyermekkoromban még Budaörsön volt a főváros repülőtere, ahol a menetirányításnak túlzottan nagy feladata nem volt. Jó, ha naponta két gép érkezett vagy indult a repülőtérről. A gépkocsiforgalom sem fenyegetett még közlekedési dugókkal.

És napjainkban? Olyan repülőterek is vannak, ahol félpercenként érkeznek és indulnak a gépek. A hihetetlenül magnövekedett mértékű légi és földi közlekedést is úgy kell irányítani, hogy váratlan zavaró hatások ellenére se következzék be tragédiákhoz vezető káosz. Ezeket a feladatokat az ember ma már képtelen lenne ellátni számítógép nélkül. A közlekedési rendszerekben a számítógépes irányítás egész hierarchiája alakult ki. A gépkocsi "fedélzeti komputeréről" már szóltunk, amely nevét a repülőgéptől kölcsönözte. A korszerű utasszállító gépek fedélzetén levő számítógép műszerek sokaságán keresztül ellenőrzi a gép működését, egységeinek állapotát, és ellátja a robotpilóta szerepét is. A betáplált adatok alapján biztosan tartja az irányt, és a pilótának csak akkor kell közbeavatkoznia, ha a programban figyelembe nem vehető, váratlan hatások lépnek fel. De számítógép van a repülőtéri irányító központokban is, amelyek nyilvántartják a repülőgépek helyzetét, irányát, egymáshoz viszonyított távolságukat, s természetesen a menetrendet. Számítógéppel rögzítik az utasok adatait is, percre nyilvántartva az utaslistát. Nemzetközi számítógépes hálózat könnyíti meg az utas számára az optimális útvonal megválasztását, gondoskodik az előzetes helyfoglalásról, ill. - amennyiben módosítani kívánja a programját - a jegyek cseréjéről. És akkor még nem szóltunk a repülőtéri gazdálkodást segítő programokról: a pénzügyi nyilvántartástól az anyagnyilvántartásig, a repülőgép műszaki vizsgálataitól a személyzeti adatokig. Egy terület a sok közül, amelynek részletes leírása önmagában kötetet tenne ki.

Hasonló példákat hozhatnánk a tengerhajózás vagy az autóbusz-közlekedés területéről is. De jelen van a számítógép a városi tömegközlekedés eszközeiben, irányításában és az áruszállító vállalatok mindennapi tevékenységében is.