Kollokviumi kérdések anyanyelvi tantárgy-pedagógiából

 

1. Melyek a hazai anyanyelvtanítás történetének legfontosabb fejezetei?

2. Mi az anyanyelvi nevelés célja, melyek a több feladatai?

3. A NAT szerint miből épül fel az anyanyelvi nevelés?

4. Milyen elveket kell érvényesíteni a helyi tanterv megalkotásakor az anyanyelvi nevelés szempontjából?

5. Melyek a nyelvhasználat fejlesztésének legfontosabb területei?

6. Nevezzen meg anyanyelvi programokat, mutasson be közülük legalább kettőt részletesen is!

7. Melyek a nyelvi ismeretek kialakításának hagyományos és újabb eljárásai? Melyeket alkalmazzuk gyakrabban és miért?

8. Mit kell tudni a nyelvi anyaggal és a nyelven kívüli eszközökkel történő szemléltetésről? Milyen a jó szemléltető szöveg?

9. Melyek az anyanyelvi óra főbb didaktikai faladatai?

I0. Milyen didaktikai követelményeknek (tantárgy-pedagógiai alapelveknek) kell megfelelnie az ismétlésnek, az összefoglalásnak, illetve a gyakorlásnak?

I 1. Milyen feladattípusok közül válogathatunk a magyar nyelvi órán?

12. Melyek a kifejezőképesség fejlesztésének legfontosabb eljárásai?

13. Hogyan fejleszthetjük a szókincset?

14. Hogyan javítsuk a fogalmazásokat?

15. Melyek a helyesejtés tanításának legfontosabb módszertani vonatkozásai?

16. Melyek a helyesírás-tanítás feladatai, tantárgy-pedagógia követelményei? Hogyan javítsuk a helyesírási hibákat? Nevezze meg a helyesírás-tanítás legfontosabb gyakorlattípusait!

17. Milyen tankönyveket, tankönyvcsaládokat használunk az anyanyelvi nevelésben?

l8. Milyen módszereket és munkaformákat alkalmazunk a magyar nyelv tanításában?

19. Mit és hogyan értékeljünk, osztályozzunk a magyar nyelvi órán?

20. Milyen főbb szempontok alapján lehet elemezni az ismeretbővítő, a gyakorló-, a készségfejlesztő, az ismétlő-összefoglaló és az ellenőrzőórát?

21. Az integráció lehetőségei, kapcsolata a tantárgyi koncentrációval

22. Miért hasznosak az anyanyelvi játékok? Mutasson be néhányat közülük!

23. A drámapedagógia helye a magyar nyelvi órákon

24. Könyv-és könyvtárhasználati szokások a magyar nyelvi órákon

25. Az átlagostól eltérő gyerekek tanításának nyelvi feladatai