Kollokviumi kérdések anyanyelvi tantárgy-pedagógiából
1. Melyek a hazai anyanyelvtanítás történetének legfontosabb fejezetei?
2. Mi az anyanyelvi nevelés célja, melyek a több feladatai?
3. A NAT szerint miből épül fel az anyanyelvi nevelés?
4. Milyen elveket kell érvényesíteni a helyi tanterv megalkotásakor az anyanyelvi nevelés szempontjából?
5. Melyek a nyelvhasználat fejlesztésének legfontosabb területei?
6. Nevezzen meg anyanyelvi programokat, mutasson be közülük legalább kettőt részletesen is!
7. Melyek a nyelvi ismeretek kialakításának hagyományos és újabb eljárásai? Melyeket alkalmazzuk gyakrabban és miért?
8. Mit kell tudni a nyelvi anyaggal és a nyelven kívüli eszközökkel történő szemléltetésről? Milyen a jó szemléltető szöveg?
9. Melyek az anyanyelvi óra főbb didaktikai faladatai?
I0. Milyen didaktikai követelményeknek (tantárgy-pedagógiai alapelveknek) kell megfelelnie az ismétlésnek, az összefoglalásnak, illetve a gyakorlásnak?
I 1. Milyen feladattípusok közül válogathatunk a magyar nyelvi órán?
12. Melyek a kifejezőképesség fejlesztésének legfontosabb eljárásai?
13. Hogyan fejleszthetjük a szókincset?
14. Hogyan javítsuk a fogalmazásokat?
15. Melyek a helyesejtés tanításának legfontosabb módszertani vonatkozásai?
16. Melyek a helyesírás-tanítás feladatai, tantárgy-pedagógia követelményei? Hogyan javítsuk a helyesírási hibákat? Nevezze meg a helyesírás-tanítás legfontosabb gyakorlattípusait!
17. Milyen tankönyveket, tankönyvcsaládokat használunk az anyanyelvi nevelésben?
l8. Milyen módszereket és munkaformákat alkalmazunk a magyar nyelv tanításában?
19. Mit és hogyan értékeljünk, osztályozzunk a magyar nyelvi órán?
20. Milyen főbb szempontok alapján lehet elemezni az ismeretbővítő, a gyakorló-, a készségfejlesztő, az ismétlő-összefoglaló és az ellenőrzőórát?
21. Az integráció lehetőségei, kapcsolata a tantárgyi koncentrációval
22. Miért hasznosak az anyanyelvi játékok? Mutasson be néhányat közülük!
23. A drámapedagógia helye a magyar nyelvi órákon
24. Könyv-és könyvtárhasználati szokások a magyar nyelvi órákon
25. Az átlagostól eltérő gyerekek tanításának nyelvi feladatai