Óraelemzési szempontok
Magyar nyelv
1. Az óra célja és tartalma
Elérte-e az óra a célját?
Megfelelt-e
a kitűzött oktatási-nevelési cél a tanulók tudásszintjének? Hogyan illeszkedett
a tanítási anyag a tematikus egységbe?
Milyen oktatási-nevelési
lehetőségek adódtak még az órán? Hogyan élt velük a nevelő? Miként sikerült
megvalósítania a vázlatban tervezett feladatokat?
Hogyan épített a nevelő a
tanulók előző ismereteire, meglévő készségeire?
Mennyire
sikerült kihasználnia a tananyag kínálta belső és külső (más tárgyakkal való)
koncentrációs lehetőségeket?
Hogyan győződött meg a
nevelő az óra eredményességéről?
2. Az óra felépítése
Milyen sorrendben és mennyire logikusan követték egymást az oktatás-nevelés különféle szakaszai az órán?
Megfelelt-e
az egyes órarészletek időaránya a kitűzött célnak és a tanítási egységnek?
Mennyire jellemezte az óra felépítését a tudatosság és a változatosság?
3. Az óra szervezése
Megfelelő volt-e az óra
előkészítése?
Milyen módszereket és munkaformákat alkalmazott a nevelő,
ezek mennyire feleltek meg a tanítási egységnek és a tanulók tudás-, illetve
készségszintjének?
Mi jellemezte a nevelő
kérdéskultúráját? (Gondolkodás szintjei?)
Érthetőek, követhetőek
voltak-e a tanulók számára a feladatok?
Mennyire
voltak világosak, szabatosan megfogalmazottak a nevelő utasításai? Hogyan
készítette elő a nevelő a tanulók házi munkáját?
4. A nevelői-tanulói
együttműködés
Milyen
volt az óra légköre, hangulata, a tanulók érdeklődése, munkakedve? Miként
aktivizálta a nevelő a tanulókat?
Hogyan teremtette meg és tartotta fenn a munkavégzéshez szükséges fegyelmet? Hogyan értékelte a tanulók munkáját?
Milyen arányban volt az órán az elismerés, a dicséret és az elmarasztalás? Milyen volt a nevelő hangneme, a beszédkultúrája, a tanulókhoz való viszonya?
Hogyan befolyásolta az óra eredményességét a nevelő egyénisége, a szakmai és a tantárgy-pedagógiai felkészültsége?
5. Következtetések, javaslatok
Milyen eredmények
állapíthatók meg összefoglalóan az óra egészéről?
Milyen kővetkeztetéseket
vonhatunk le az órával kapcsolatban, milyen javaslatokat tehetünk a nevelőnek a
jövőre nézve?
1. Ismeretbővítés, az új anyag
feldolgozása
Milyen
ismeretek (fogalmak, törvények, szabályok, elvek) megtanítását tűzte ki célul a
nevelő? Hogyan készítette elő az új anyag feldolgozását? (problémafelvetés,
korábbi ismeretek mozgósítása, egyéb motiválás)
Milyen (induktív vagy deduktív) módszert alkalmazott az órán az új ismeret megtanításához? Mennyire helyesen választotta ki a nyelvi szemléltetés anyagát?
Induktív módszer esetén elegendő volt-e a bemutatott tényanyag az általánosításhoz? Milyen lépésekben történt a nyelvi tények megfigyelése, a szabály megfogalmazása?
A táblai
munka, az egyéb kísérő szemléltetések elősegítették-e az új ismeret
megvilágítását? Mikor és hogyan írtak vázlatot a tanulók az új anyagról?
2. Ismeretek megszilárdítása
alkalmazása, gyakorlás
Miként kapcsolódott össze az ismeretek tudatosítása az alkalmazással?
Mennyire felelt meg a gyakorlás módja (módszerei, munkaformái) az alkalmazott ismeretek természetének?
Megfelelt-e a feladattípusok kiválasztása az egyes tantárgy-pedagógiai alapelveknek? (tudatosság, célszerűség, arányosság, változatosság, szemléletesség, fokozatosság)
Milyen szintre jutottak el a tanulók az órán az új ismeretek alkalmazásában? Mennyire szolgálták a gyakorlatok az önálló alkalmazás készségének a fejlesztését?
Miként érvényesítette a nevelő a gyakorlásban a szövegszemlélet, a nyelvhasználat-központúság elvét?
3. Készségek, képességek
fejlesztése
Milyen képességek, készségek
fejlesztését tűzte ki célul a nevelő?
Megfelelően szolgálták-e a felhasznált eszközök, a kiválasztott módszerek, a munkaformák a tanulók képességeinek, készségeinek egyéni differenciált fejlesztését?
4. Ismétlés, összefoglalás,
rendszerezés
Milyen szempontot választott a nevelő az ismétlés és/vagy az összefoglalás alapjául? Miképpen történt az egyes anyagrészek közötti összefüggések feltárása?
Milyen
kísérő szemléltetést (táblázatot, szerkezeti vázlatot) alkalmazott a nevelő
rendszerezéshez?
Kellő hangsúlyt kaptak-e a tananyag fontos részei?
Milyen színvonalú a tanulók tudása az ismételt-rendszerezett anyagrészekre vonatkozóan? Mit tett a nevelő a hiány pótlására?
5. Ellenőrzés, értékelés
Megfelelő arányban szerepelt-e a nyelvi ismeretek és a nyelvhasználat szintjének ellenőrzése? Milyen értékelési, ellenőrzési módokat alkalmazott a nevelő?
Hogyan biztosította az egyéni feleletek közben az osztály aktivitását? Miként történt a tévedések helyesbítése?
Milyen útmutatást és lehetőséget adott a nevelő a tanulóknak a hiányok pótlására?